Reflections on tutorial practices in the development of final projects and degree theses a convergence of concerns among Latin American faculty members
Fecha
2025-05-05Autor
Pareja Pera, Lidia Ysabel
Guanilo Pareja, Carla Giuliana
Guanilo Paredes, Carlos Enrique
Romero Urrea, Holguer Estuardo
Salas Aular, Franklin
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
This article examines the epistemic perspectives underlying university tutorial practices in Latin America, through the analysis of beliefs, perceptions, and institutional conditions that influence academic advising processes, especially during the development of graduation projects. It is based on an exploratory review of precedents in Venezuela (2004 and 2021), which reveal persistent tensions in the tutor-student relationship, such as communication failures, limited emotional support, normative ambiguity, and power imbalances. The analysis incorporates systematic observation and an exchange of experiences among Latin American faculty members regarding educational dynamics across various university settings, as well as a review of recurring situations emerging from these experiences. Additionally, the article reflects on the need to rethink tutorial praxis from a humanistic, comprehensive, and transformative perspective, one that not only responds to academic demands but also fosters student wellbeing and strengthens the research culture. The conclusion affirms that tutorial support is a strategic component in the development of research competencies in higher education, and that its enhancement requires public policy, inter-institutional cooperation, and continuous tutor training, to consolidate a fairer, ethical, and sustainable educational environment in Latin America Este artículo examina las perspectivas epistémicas que subyacen a las prácticas tutoriales universitarias en América Latina, mediante el análisis de creencias, percepciones y condiciones institucionales que influyen en los procesos de acompañamiento académico, especialmente durante la elaboración de los trabajos de titulación. Se basa en una revisión exploratoria de antecedentes en Venezuela (2004 y 2021), los cuales revelan tensiones persistentes en la relación tutor-estudiante, tales como fallas en la comunicación, escaso apoyo emocional, ambigüedad normativa y desequilibrios de poder. El análisis incorpora observación sistemática e intercambio de experiencias entre docentes universitarios latinoamericanos sobre las dinámicas educativas en diversos contextos universitarios, así como una revisión de situaciones recurrentes emergentes de dichas experiencias. Además, el artículo reflexiona sobre la necesidad de repensar la praxis tutorial desde una perspectiva humanista, integral y transformadora, que no solo responda a las exigencias académicas, sino que también promueva el bienestar estudiantil y fortalezca la cultura investigativa. Se concluye que el acompañamiento tutorial constituye un componente estratégico para el desarrollo de competencias investigativas en la educación superior, y que su fortalecimiento requiere de políticas públicas, cooperación interinstitucional y formación continua del tutor, con miras a consolidar un entorno educativo más justo, ético y sostenible en América Latina