The relationship between training and self-efficacy among administrative staff at a Peruvian university
Fecha
2025-05-20Autor
Vigo Moya, Jorge Luís
Villanueva Benites, Luis Augusto
Chunga Antón, Carlos Humberto
Mendoza López, Ángel Deciderio
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Mostrar el registro completo del ítemResumen
The objective of the research was to examine the relationship between training and self-efficacy of the administrative staff of the Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo (UNASAM), Perú. It was a correlational study with a non-experimental and cross-sectional design, which included a sample of 159 randomly selected employees. Two questionnaires were used for data collection: one on job training, with an alpha reliability of 0.943, and another on self-efficacy, with an alpha reliability of 0.952. The data were analyzed using Spearman's rank correlation test with a significance level of 5% (p < 0.05). The results showed that the relationship between training and self-efficacy is moderate (0.575), likewise, the relationship of training directed domain with self-efficacy was found to be moderate with an inclination to be low (0.396), while the relationship between training cognitive domain learning and training self-regulation competency development with self-efficacy is moderate (0.524 and 0.526 respectively). In conclusion, training has a direct and significant relationship with administrative staff self-efficacy La investigación tuvo como objetivo examinar la relación entre la capacitación y la autoeficacia del personal administrativo de la Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo (UNASAM), Perú. Se trató de un estudio correlacional con un diseño no experimental y transversal, que incluyó una muestra de 159 empleados seleccionados aleatoriamente. Se emplearon dos cuestionarios para la recopilación de datos: uno sobre capacitación laboral, con una confiabilidad alfa de 0.943, y otro sobre autoeficacia, con una confiabilidad alfa de 0.952. Los datos se analizaron utilizando la prueba de correlación por rangos de Spearman con un nivel de significación del 5% (p < 0,05). Los resultados mostraron que la relación entre la capacitación y la autoeficacia es moderada (0.575), así mismo, se determinó que la relación del dominio dirigido de la capacitación con la autoeficacia es moderada con inclinación a ser baja (0.396), mientras que la relación entre el aprendizaje del dominio cognitivo y el desarrollo de competencias de autorregulación de la capacitación con la autoeficacia es moderada (0.524 y 0.526 respectivamente). En conclusión, la capacitación tiene una relación directa y significativa con la autoeficacia del personal administrativo