Business philosophy during digital transformation in wartime conditions. The case of Ukraine in critical perspective
Fecha
2024-08-24Autor
Pushak, Yaroslav
Trushkina, Nataliia
Flyak, Vitaliy
Bezpalko, Iryna
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
Companies are not only organizations pursuing profit, but they are also a key economic agent that, in different contexts, must provide society with basic goods and services to satisfy its needs. In the case of Ukraine, the war situation happened since February 2022 makes the situation of domestic enterprises difficult, as they must now adapt to the requirements of a war economy. Using the method of the history of ideas, the aim of the research was to describe the meaning of business philosophy during the digital transformation in conditions of war in Ukraine, which involved a critical thinking exercise that tried to answer the question Is there a general business philosophy in Ukraine that, beyond the particularities of each business, represents the being and doing of entrepreneurs in the process of digital transformation and in the context of war? The obtained results allow concluding that, no philosophy develops in an ethereal dimension, isolated from the dialectical forces and contradictions of its time, therefore, every business philosophy constitutes a space where the social representations of a given time and space converge. Las empresas no solo son organizaciones que persiguen fines de lucro, son un agente económico clave que, en diferentes contextos, deben proporcionar a la sociedad los bienes y servicios básicos para la satisfacción de sus necesidades. En el caso de Ucrania, la situación de la guerra sucedida desde febrero de 2022 dificulta la situación de las empresas nacionales, ya que deben adaptarse ahora a los requerimientos de una economía de guerra. Mediante el método de la historia de las ideas, el objetivo de la investigación fue describir el sentido de la filosofía empresarial durante la transformación digital en condiciones de guerra en Ucrania, lo que implicó un ejercicio de pensamiento crítico que intentó responder a la pregunta ¿Existe una filosofía empresarial general en Ucrania que, más allá de las particularidades de cada negocio, represente el ser y el hacer de los empresarios en el proceso de la transformación digital y en el contexto de la guerra? Los resultados obtenidos permiten concluir que, ninguna filosofía se desarrolla en una dimensión etérea, aislada de las fuerzas y contradicciones dialécticas de su época, por tanto, toda filosofía empresarial se constituye un espacio donde confluyen las representaciones sociales de un tiempo y espacio determinado.
