Olive oil from the Southwest of Buenos Aires (Argentina) according to some models of business failure
Resumen
Business failure models identify intrinsic and external elements of firms that explain their performance. The
objective of the work is to build a matrix of strategies based on the SWOT matrix of the production of extra virgin
olive oil (EVOO) in the Southwest of Buenos Aires, Argentina (SWBA) within the framework of one of these
models. This sector forms a regional and sectoral cluster that translates into advantages for its members, such as joint
purchases, and better access to training and technical advice, among others. However, they face disadvantages in
other aspects such as access to credit, not having enough volume to export, to mention some of the sectors own, in
addition to the country’s macroeconomic instability (high inflation, changing policies). The information comes from
a census carried out on the forty-eight producers and subsequent updates in 2023 through interviews with key
references. This article presents major results as a SWOT analysis, highlighting the producing farms’ strengths and
weaknesses, and the opportunities and threats derivate from their environment. The analysis focuses on the economicfinancial aspects, comparing producer statements with the analysis results to determine alignment with business
failure theories. Finally, a Matrix of strategies is built based on the variables that entrepreneurs should monitor to
avoid business failure. Based on these recommended strategies to avoid business failures, the following stands out:
(i) diversifying your points of sale, advancing in the process of establishing a collective brand by overcoming the
rivalry between them; (ii) increasing the number of extractors so that there is no bottleneck at that stage; (iii)
promote the healthy aspects of EVOO consumption so that the consumer is willing to pay the price differential
compared to traditional oils; (iv) improve the accounting and formality aspect of the farms; and (v) join the already
existing Olive Route, among others. Los modelos de fracaso empresarial identifican elementos intrínsecos y externos a las firmas que expliquen su
desempeño. El objetivo del trabajo es construir una matriz de estrategias a partir de la matriz FODA de la producción
de aceite de oliva virgen extra (AOVE) del Sudoeste Bonaerense de Argentina (SOB) en el marco de alguno de esos
modelos. Este sector conforma un clúster regional y sectorial que se traduce en ventajas para sus integrantes como
compras en conjunto, mejor acceso a capacitaciones y asesoramiento técnico, entre otras. Sin embargo enfrentan
desventajas en otros aspectos como el acceso al crédito, no tener suficiente volumen para exportar –por mencionar
algunas propias del sector–, además de la inestabilidad macroeconómica del país –alta inflación, políticas cambiantes
y otras–. La información proviene de un censo hecho a los cuarenta y ocho productores y posteriores actualizaciones
en el 2023 mediante entrevistas a referentes clave. Los resultados se presentan como un análisis FODA destacando
las fortalezas y debilidades de las fincas productoras, junto con las oportunidades y amenazas que se derivan del
entorno en el que funcionan, con énfasis en los aspectos económico-financieros de las mismas constatar si lo manifestado por los productores y el resultado de este análisis se corresponde con esas teorías de fracaso empresarial.
Finalmente se construye una Matriz de estrategias en función de las variables que debieran monitorear los empresarios
para evitar el fracaso empresarial. De estas estrategias recomendadas para evitar el fracaso empresarial, se destacan:
i) diversificar sus puntos de venta, avanzar en el proceso de constituir una marca colectiva superando la rivalidad
entre ellos; ii) aumentar el número de extractoras para que no haya un cuello de botella en esa etapa; iii) promocionar
los aspectos saludables del consumo de AOVE de manera que el consumidor esté dispuesto a pagar el diferencial de
precio respecto de los aceites tradicionales; iv) mejorar el aspecto contable y de formalidad de las fincas; y, v) sumarse
a la ya existente Ruta del Olivo, entre otras. Les modèles d'échec commercial identifient les éléments intrinsèques et externes qui expliquent la performance des
entreprises. L'objectif de cet article est de construire une matrice stratégique basée sur la matrice SWOT de la
production d'huile d'olive extra vierge (EVOO) dans le sud-ouest de Buenos Aires en Argentine (SOB) dans le cadre
de l'un de ces modèles. Ce secteur forme un cluster régional et sectoriel qui se traduit par des avantages pour ses
membres, tels que des achats groupés, un meilleur accès à la formation et aux conseils techniques, entre autres.
Cependant, ils sont confrontés à des désavantages dans d'autres domaines tels que l'accès au crédit, le manque de
volume pour exporter - pour mentionner certains des désavantages spécifiques au secteur - ainsi que l'instabilité
macroéconomique du pays - inflation élevée, politiques changeantes et autres. Les informations proviennent d'un
recensement des quarante-huit producteurs et de mises à jour ultérieures en 2023 par le biais d'entretiens avec des
acteurs clés. Les résultats sont présentés sous la forme d'une analyse SWOT mettant en évidence les forces et les
faiblesses des exploitations productrices, ainsi que les opportunités et les menaces découlant de l'environnement dans
lequel elles opèrent, en mettant l'accent sur les aspects économiques et financiers des exploitations, afin de vérifier
si ce qui est déclaré par les producteurs et le résultat de cette analyse correspondent à ces théories de la faillite
d'entreprise. Enfin, une matrice de stratégie est construite sur la base des variables que les entrepreneurs devraient
surveiller afin d'éviter la faillite de l'entreprise. Parmi les stratégies recommandées pour éviter l'échec de l'entreprise,
les suivantes se distinguent : i) diversifier les points de vente, avancer dans le processus de création d'une marque
collective, surmonter la rivalité entre eux ; ii) augmenter le nombre d'extracteurs afin qu'il n'y ait pas de goulot
d'étranglement à ce stade ; iii) promouvoir les aspects sains de la consommation d'EVOO afin que les consommateurs
soient prêts à payer la différence de prix par rapport aux huiles traditionnelles ; iv) améliorer la comptabilité et la
formalité des exploitations ; et, v) rejoindre la Route de l'olivier déjà existante, parmi d'autres. Os modelos de fracasso empresarial identificam elementos intrínsecos e externos às empresas que explicam o seu
desempenho. O objetivo do trabalho é construir uma matriz de estratégias baseada na matriz SWOT da produção de
azeite de oliva extra virgem (AOEV) no Sudoeste de Buenos Aires, Argentina (SOB) no âmbito de um desses
modelos. Este setor forma um cluster regional e setorial que se traduz em vantagens para os seus membros como
compras conjuntas; melhor acesso à formação e aconselhamento técnico, dentre outros. No entanto, enfrentam
desvantagens noutros aspectos, como no caso, por exemplo, do acesso ao crédito e insuficiência de volume para
exportar. As informações vêm de um censo de produtores e posterior atualização por meio de entrevistas com
referências importantes. Os resultados são apresentados como uma análise FOFA destacando os pontos fortes e
fracos das propriedades produtoras junto com as oportunidades e ameaças derivadas do entorno no qual elas operam.
A ênfase está posta nos aspectos econômico-financeiros no intuito de avaliar se o que é manifestado pelos produtores
e o próprio resultado desta análise correspondem com o que propõe as teorias de fracasso empresarial. Além disso,
constroi-se uma matriz de estratégias em função das variáveis que deveriam monitorar os empresários para eludir o
fracasso empresarial. Dentre as estratégias recomendadas para evitar o fracasso empresarial, deve-se destacar: i)
diversificar os pontos de venda, avançando no processo de construção de uma marca coletiva, superando a rivalidade
interna; ii) aumentar o número de extratoras para evitar eventuais gargalos no processo; iii) promover os aspectos
saudáveis do consumo de AOVE de maneira a que o consumidor esteja disposto a pagar a diferença de preço em
relação aos azeites tradicionais; iv) melhorar o aspecto contábil e de formalização das unidades produtivas, e v) aderir
à já existente Rota do Olivo.
