Artificial intelligence - The space for the new possibilities to train teachers
Fecha
2019-03-25Autor
VLASOVA, Elena Zotikovna
AVKSENTIEVA, Elena Yuriievna
GONCHAROVA, Svetlana Viktorovna
AKSYUTIN, Pavel Aleksandrovich
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
The relevance of the study is due to the need for
practical and dynamic training of teachers of the
Russian Federation to work in the electronic
information and educational environment (EIEE),
which is continuously and intensively enriched with
artificial intelligence (AI) technologies. The article
shows that solving this problem requires:
development of new science-based programs of
educational disciplines, focused on targeted training
of teachers to use technologies and methods of AI in
their professional activities; justify the effectiveness
of programs by testing them in pedagogical
universities of Russia. The purpose of the article is to
propose mechanisms for the adequate and adaptive
preparation of future teachers for solving the tasks of
professional activity using technologies and methods
of AI. The study of the problem was carried out using
observation of the dynamics of the development of
the process of training future teachers, pedagogical
experiment, and mathematical statistics methods. The
experiment involved bachelor and master students of
various faculties of the Herzen State Pedagogical
University of Russia and master students of the
Ammosov North-Eastern Federal University (majoring
in “Pedagogical Education”). Authors' results:
developed a system for adaptive training of future
teachers using the elements of AI and the new content of the discipline “Information Technologies”,
focused on studying the trends of AI in education; the
high motivation of students confirms the effectiveness
of the system to the content and methods of studying
the discipline. It is shown that the use of new types of
educational activities in the conditions of EIEE
enriched with AI elements contributes to the
innovative professional training of a modern teacher
Practical and theoretical significance: the study
proved the effectiveness of the proposed methodology
for preparing bachelors and master students for their
future professional activities; as a result of its
introduction, the level of students' readiness for work
in EIEE, developing towards the use of AI, has
increased. El estudio se refiere a la necesidad de capacitación
práctica y dinámica de los maestros de la Federación
de Rusia para trabajar en el entorno educativo y de
información electrónica (EIEE), que se enriquece de
forma continua e intensiva con las tecnologías de
inteligencia artificial (AI). El artículo muestra que
resolver este problema requiere: desarrollo de nuevos
programas de disciplinas educativas basados en la
ciencia, enfocados en la capacitación específica de los
maestros para utilizar tecnologías y métodos de
inteligencia artificial en sus actividades profesionales
y en justificar la efectividad de los programas en
universidades pedagógicas de Rusia. El propósito del
artículo es proponer mecanismos para la preparación
adecuada y adaptativa de los futuros maestros para
resolver las tareas de la actividad profesional
utilizando tecnologías y métodos de IA. El estudio se
llevó a cabo mediante la observación de las dinámicas
del desarrollo del proceso de capacitación de futuros
maestros, experimentos pedagógicos y métodos de
estadística matemática. Involucró a estudiantes de
licenciatura y maestría de varias facultades de la
Universidad Pedagógica Estatal de Herzen de Rusia y
estudiantes de maestría de la Universidad Federal del
Noreste de Ammosov (con especialización en
"Educación Pedagógica"). Los autores: desarrollaron
un sistema para la capacitación adaptativa de futuros maestros utilizando los elementos de la inteligencia
artificial y el nuevo contenido de la disciplina
"Tecnologías de la información", centrado en el
estudio de las tendencias de la inteligencia artificial en
la educación. La alta motivación de los estudiantes
confirma la efectividad del sistema para el contenido y
los métodos de estudio de la disciplina. Se muestra
que el uso de nuevos tipos de actividades educativas
en las condiciones de EIEE enriquecidas con
elementos de AI contribuye a la capacitación
profesional innovadora de un maestro moderno.
Importancia práctica y teórica. El estudio demostró la
efectividad de la metodología propuesta para preparar
maestros y estudiantes para sus futuras actividades
profesionales.