¿EDUCACIÓN, DISCIPLINA SIN FRONTERAS?
Resumen
Podrá señalarse que la Educación no es una disciplina sino un objeto de estudio, y que la disciplina a la que corresponde dicho objeto es la Pedagogía, considerada como “la” ciencia de la Educación. Sin embargo, me permitiré poner incidentalmente en duda estas afirmaciones, por la inconclusa discusión epistemológica acerca de “la” o “las” ciencias de la educación; por la relatividad que asigno a ciertos esquemas taxonómicos modernos; por el carácter eurocéntrico de las mismas; porque interesa debatir la complejidad del problema en tanto transdiciplinar, multidisciplinar e interdisciplinar; por el marco de disputa del poder en que se inserta la discusión planteda. Someone could point out that Education is not a discipline but an object of study, and that the discipline to which this object corresponds is Pedagogy, considered as “the” science of Education. However, I will allow myself to incidentally cast doubt on these claims because of the inconclusive epistemological discussion about "the" sciences of education; by the relativity that I assign to certain modern taxonomic schemes; due to their Eurocentric nature; because I am interested in debating the complexity of the problem as transdisciplinary, multidisciplinary and interdisciplinary; by the framework of the power dispute in which the proposed discussion is inserted.