Mostrar el registro sencillo del ítem
Communicative behavior of pedagogics students in relation to the structure of the parental families
dc.contributor.author | Suvorova, Olga Veniaminovna | |
dc.contributor.author | Minaeva, Elena Viktorovna | |
dc.contributor.author | Ivanova, Natalia Valentinovna | |
dc.contributor.author | Mamonova, Elena Borisovna | |
dc.contributor.author | Sorokoumova, Svetlana Nikolaevna | |
dc.date.accessioned | 2023-03-13T13:56:33Z | |
dc.date.available | 2023-03-13T13:56:33Z | |
dc.date.issued | 2019-07-08 | |
dc.identifier.issn | 0798-1015 | |
dc.identifier.other | 2739-0071 | |
dc.identifier.uri | http://bdigital2.ula.ve:8080/xmlui/654321/10292 | |
dc.description.abstract | The article presents a comparative study of the communicative behavior specifics in students of a pedagogical university in relation to the structure of the parental families (complete or incomplete family). The sample of the study included 92 full-time students enrolled in the 1-2nd academic years of the humanitarian specialties of a pedagogical university (mean age – 18-24 years; 7 males, 85 females). The results of the study allowed revealing the specifics of development of professionally relevant aspects of communication in prospective teachers that were raised in incomplete families. This allowed predicting certain risks in the future professional behavior and interaction in the educational environment. The authors stated the following empirical patterns and tendencies of the prospective teachers from incomplete parental families: statistically significant decrease of empathy and friendliness; increase of aggressiveness; dominance of manipulative vector of communication in comparison with the pedagogics students from complete families. At the same time, the authors also present a counterintuitive finding of their study: pedagogics students from incomplete families present the dialogical vector of communication significantly more often than the students from complete families (78.3% / 449.9%). Educational process in a pedagogical university and its psychological service might be more effective if they consider the factor of family structure while optimizing the communicative behavior of the pedagogics students. | en_US |
dc.description.abstract | El artículo presenta un estudio comparativo de los comportamientos comunicativos específicos en estudiantes de una universidad pedagógica en relación con la estructura de las familias parentales (familia completa o incompleta). La muestra del estudio incluyó 92 estudiantes a tiempo completo matriculados en los años académicos 1-2 de las especialidades humanitarias de una universidad pedagógica (edad promedio: 18-24 años; 7 hombres, 85 mujeres). Los resultados del estudio permitieron revelar los aspectos específicos del desarrollo de los aspectos de la comunicación relevantes para el profesional en los futuros maestros que se criaron en familias incompletas. Esto permitió predecir ciertos riesgos en el futuro profesional y la interacción en el entorno educativo. Los autores declararon los siguientes patrones empíricos y tendencias de los futuros maestros de familias parentales incompletas: disminución estadísticamente significativa de empatía y amistad; aumento de la agresividad; Dominio del vector manipulador de la comunicación en comparación con los estudiantes de pedagogía de familias completas. Al mismo tiempo, los autores también presentan un hallazgo contrario a la intuición de su estudio: los estudiantes de pedagogía de familias incompletas presentan el vector dialógico de la comunicación significativamente más a menudo que los estudiantes de familias completas (78.3% / 449.9%). El proceso educativo en una universidad pedagógica y su servicio psicológico podrían ser más efectivos si consideran el factor de la estructura familiar al tiempo que optimizan el comportamiento comunicativo de los estudiantes de pedagogía. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Grupo Editorial Espacios GEES 2021 C.A. | en_US |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ve/ | en_US |
dc.subject | pedagogics students | en_US |
dc.subject | communicative behavior | en_US |
dc.subject | reflection | en_US |
dc.subject | empathy | en_US |
dc.subject | communicative vector | en_US |
dc.subject | interpersonal qualities | en_US |
dc.subject | estudiantes de pedagogía | en_US |
dc.subject | comportamiento comunicativo | en_US |
dc.subject | reflexión | en_US |
dc.subject | empatía | en_US |
dc.subject | vector comunicativo | en_US |
dc.subject | cualidades interpersonales | en_US |
dc.title | Communicative behavior of pedagogics students in relation to the structure of the parental families | en_US |
dc.title.alternative | Comportamiento comunicacional de estudiantes de pedagogía en relación con la estructura de las familias parentales | en_US |
dc.type | Article | en_US |