Formation of professional competence of future specialists in the field of information environment
Fecha
2019-07-08Autor
Demkina, Nadezhda I.
Kostikov, Pavel A.
Lebedev, Kostyantyn A.
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
The paper is aimed at the development of approaches
to the formation of the professional competence of
future specialists in the field of the information
environment. The obtained results indicate that the
level of motivation and personal qualities of most
future specialists in the field of information, in both
experimental and control groups, is at a low level. It
is proposed to develop a structural and functional
model of the professional competence formation of
future programmers and individual components of the
educational and scientific information environment,
elements of methodological complexes that will be
focused on meeting the educational needs of modern
students. It has been proved that the creation of such
a model that meets the requirements of the
information society, should be carried out on the
principles of fundamentality, professional orientation,
scientificity, accessibility, integration of promising
psychological and pedagogical concepts and
approaches, widespread use of information and
communication technologies. Based on the results of
the study, the organizational conditions for improving
the efficiency of the professional competence
formation of future specialists in the information
sphere have been determined. El documento está dirigido al desarrollo de enfoques
para la formación de la competencia profesional de
futuros especialistas en el campo del entorno de la
información. Los resultados obtenidos indican que el
nivel de motivación y las cualidades personales de la
mayoría de los futuros especialistas en el campo de la
información, tanto en grupos experimentales como de
control, se encuentran en un nivel bajo. Se propone
desarrollar un modelo estructural y funcional de
formación de competencias profesionales de futuros
programadores y componentes individuales del
entorno de información educativa y científica,
elementos de complejos metodológicos que se
centrarán en satisfacer las necesidades educativas de
los estudiantes modernos. Se ha demostrado que la
creación de un modelo de este tipo que cumpla con
los requisitos de la sociedad de la información debe
realizarse sobre los principios de fundamentalidad,
orientación profesional, cientificidad, accesibilidad,
integración de conceptos y enfoques psicológicos y
pedagógicos prometedores, uso generalizado de
Tecnologías de la información y la comunicación.
Sobre la base de los resultados del estudio, se han
determinado las condiciones organizativas para
mejorar la eficiencia de la formación de competencias
profesionales de los futuros especialistas en el ámbito de la información