The influence of rivalry on the activity performance: based on the research of industrial enterprises
Fecha
2019-07-22Autor
Levchenko, Valeriy V.
Yuryeva, Olga V.
Rastorgueva, Elena N.
Neverova, Julia S.
Talipova, Lyudmila Yu.
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
The relevance of the present study is due to the existing ambiguity
and inconsistency of the results of numerous studies conducted over
the last century in the social psychology on the problem of the
influence of this phenomenon on the activity performance. The
purpose of this article is to identify the impact patterns of certain
types of rivalry on objective and subjective indicators of activity
performance. Research methods included analysis of documents,
socio-psychological and personal questionnaires, including a specially
designed author's questionnaire. Statistical data processing was
carried out using standard packages of SPSS v.22.0 application
software. Research, which was carried out over three decades,
covered about 8,000 respondents working in industrial enterprises and
organizations. In consequence of the study, the author's structural
and compositional concept of rivalry enabled making significant
clarifications, and largely removing the uncertainty on the issue of
subjective and objective effects for each type of rivalry. In particular,
the following stable patterns were revealed: the strongest positive
impact on the objective and subjective aspects of the activity
performance was provided by kind of rivalry, such as active
cooperation, while the weakest impact was caused by reactive
altruism. Also, it should be noted that in terms of the objective activity
performance indicators, an active competition was in second place
(after active cooperation), while all active types of rivalry appeared to
be more productive compared to similar passive forms of rivalry. The
research aspects considered in the articleare of practical importance
for a broad range of economic, social, and socio-psychological
processessincethe consideration of the specifics of each of the rivalry
types will allow a more accurate and differentiated approach to the
problem of improving the organization of joint activities La relevancia del presente estudio se debe a la ambigüedad existente
y la inconsistencia de los resultados de numerosos estudios realizados
durante el siglo pasado en la psicología social sobre el problema de la
influencia de este fenómeno en el rendimiento de la actividad. El
propósito de este artículo es identificar los patrones de impacto de
ciertos tipos de rivalidad en los indicadores objetivos y subjetivos del
desempeño de la actividad. Los métodos de investigación incluyeron
análisis de documentos, cuestionarios socio-psicológicos y personales,
incluido un cuestionario de autor especialmente diseñado. El
procesamiento de datos estadísticos se realizó utilizando paquetes
estándar del software de aplicación SPSS v.22.0. La investigación, que
se llevó a cabo durante tres décadas, cubrió a unos 8,000
encuestados que trabajan en empresas y organizaciones industriales.
Como consecuencia del estudio, el concepto de rivalidad estructural y
compositivo del autor permitió hacer aclaraciones significativas y
eliminar en gran medida la incertidumbre sobre el tema de los efectos
subjetivos y objetivos para cada tipo de rivalidad. En particular, se
revelaron los siguientes patrones estables: el impacto positivo más
fuerte en los aspectos objetivos y subjetivos del desempeño de la
actividad fue provisto por el tipo de rivalidad, como la cooperación
activa, mientras que el impacto más débil fue causado por el altruismo
reactivo. Además, debe señalarse que, en términos de los indicadores
de rendimiento de la actividad objetiva, una competencia activa ocupó
el segundo lugar (después de la cooperación activa), mientras que
todos los tipos activos de rivalidad parecían ser más productivos en
comparación con las formas pasivas similares de la rivalidad. Los
aspectos de investigación considerados en el artículo de importancia
práctica para una amplia gama de procesos económicos, sociales y
socio-psicológicos, a pesar de la consideración de los aspectos
específicos de cada uno de los tipos de rivalidad, permitirán un
enfoque más preciso y diferenciado del problema de mejorar la
organización de actividades conjuntas.