Mostrar el registro sencillo del ítem
Development of an Innovative Managerial Style among Directors of Educational Lyceums in Modern Russia
dc.contributor.author | Shutenko, Andrey I. | |
dc.contributor.author | Shutenko, Elena N. | |
dc.contributor.author | Koreneva, Anastasia V. | |
dc.contributor.author | Afonkina, Yulia A. | |
dc.contributor.author | Tegaleva, Tatiana D. | |
dc.contributor.author | Demina, Victoria A. | |
dc.date.accessioned | 2023-10-25T15:46:56Z | |
dc.date.available | 2023-10-25T15:46:56Z | |
dc.date.issued | 2019-09-02 | |
dc.identifier.issn | 0798-1015 | |
dc.identifier.other | 2739-0071 | |
dc.identifier.uri | http://bdigital2.ula.ve:8080/xmlui/654321/11782 | |
dc.description.abstract | The article discusses the phenomenology and the conditions for the development of an innovative managerial style for lyceum managers in the Russian education system. The authors reveal the psychological and pedagogical characteristics of the innovative managerial style, which, in general, constitute the manager’s ability to change the lyceum's educational space over a state of dynamically developing system that meets modern requirements for the quality and content of training in a market economy. Representing the importance of the personal contribution of a manager in the conduct of an innovative experience, the authors determine the levels of innovative managerial style development, as: innovative-reproductive; innovativeadaptive; locally modelling; systematically modelling; innovative-creative. In the given article a model of innovative managerial activity of the lyceum head has been developed, which provides for the formation of a constructive leadership potential as the basis of the “self-construction” of management. Based on the experimental work, the authors describe the logic of the innovative managerial style formation, which consists of three stages of professional genesis: the reflexive stage, the identification stage, the stage of professional self-actualization. As criteria for innovative leadership style, the authors consider such personal qualities as: temporal competence, selfsupport, value coherence, flexibility of behaviour, selfregard, self-acceptance, positive view of humanity, synergy, tolerance, contact and openness, cognitive intention, creativity. | en_US |
dc.description.abstract | El artículo analiza la fenomenología y las condiciones para el desarrollo de un estilo gerencial innovador para los gerentes de liceo en el sistema educativo ruso. Los autores revelan las características psicológicas y pedagógicas del estilo gerencial innovador, que, en general, constituye la capacidad del gerente para transformar el espacio educativo del liceo en un sistema de desarrollo dinámico que cumple con los requisitos modernos de calidad y contenido de la capacitación en una economía de mercado. Al representar la importancia de la contribución personal de un gerente en la conducción de una experiencia innovadora, los autores determinan los niveles de desarrollo de estilo gerencial innovador, como: innovador-reproductivo; innovador-adaptativo; modelado local; modelado de sistemas; innovador-creativo. En el artículo dado, se ha desarrollado un modelo de actividad de gestión innovadora de la cabeza de liceo, que prevé la formación de un potencial de gestión constructivo como la base de la "autoconstrucción" de la gestión. Basados en el trabajo experimental, los autores describen la lógica de la formación de estilo gerencial innovador, que consta de tres etapas de la génesis profesional: la etapa reflexiva, la etapa de identificación, la etapa de autoactualización profesional. Como criterios para un estilo de liderazgo innovador, los autores consideran cualidades personales tales como: competencia temporal, autosuficiencia, coherencia de valores, flexibilidad de comportamiento, autoestima, autoaceptación, visión positiva de la humanidad, sinergia, tolerancia, contacto y franqueza, intención cognitiva, creatividad | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Grupo Editorial Espacios GEES 2021 C.A. | en_US |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ve/ | en_US |
dc.subject | educational lyceum | en_US |
dc.subject | innovative management | en_US |
dc.subject | leadership style | en_US |
dc.subject | levels of innovation | en_US |
dc.subject | modeling | en_US |
dc.subject | the formation of managers | en_US |
dc.subject | liceo educativo | en_US |
dc.subject | gestión innovadora | en_US |
dc.subject | estilo de liderazgo | en_US |
dc.subject | niveles de innovación | en_US |
dc.subject | modelado | en_US |
dc.subject | formación de directivos | en_US |
dc.title | Development of an Innovative Managerial Style among Directors of Educational Lyceums in Modern Russia | en_US |
dc.title.alternative | Desarrollo de un estilo de gestión innovador entre los directores de liceos educativos en la Rusia moderna | en_US |
dc.type | Article | en_US |