Mostrar el registro sencillo del ítem
«Memory studies» in the socio-humanitarian knowledge: genesis of a new paradigm
dc.contributor.author | Pushkareva, T.V. | |
dc.contributor.author | Nikolaeva, U.G. | |
dc.contributor.author | Agaltsova, D.V. | |
dc.date.accessioned | 2024-02-01T15:53:34Z | |
dc.date.available | 2024-02-01T15:53:34Z | |
dc.date.issued | 2019-10-14 | |
dc.identifier.issn | 0798-1015 | |
dc.identifier.issn | 2739-0071 | |
dc.identifier.uri | http://bdigital2.ula.ve:8080/xmlui/654321/13022 | |
dc.description.abstract | The article deals with the genesis of “memory studies” – a relatively new interdisciplinary area of research. The authors emphasize two main consequent stages in the formation of modern memory studies. The article is focused on the analysis of the first stage of the conceptual formation of memory studies, since the end of XIX and up to the 1980s, based on psychology, sociology, and history research. The authors demonstrate the trajectory of evolution of the scholarly understanding of “memory” – from purely psychological interpretation of the phenomenon to socio-psychological concept (‘group memory’) - and, finally, to a broad sociological theory (socialcultural- historical memory). The second part is after the 1980s till the present time, its main content is the memory research introduction into actual social practice is planned to be reviewed in the future. The present article underlines a rich heuristic potential of the concept of “social memory” for the development of modern social sciences and humanities. | en_US |
dc.description.abstract | El artículo analiza la génesis de los "memory studies", un campo de estudio nuevo. Los autores distinguen dos etapas principales consecutivas en la formación sobre los estudios de la memoria. El artículo está dedicado al análisis particular de la primera etapa de la formación conceptual de los “estudios de la memoria", desde finales del siglo XIX hasta la década de 1980, basado en investigaciones en el campo de la psicología, la sociología y la historia. Los autores demuestran la trayectoria de la evolución en la comprensión científica de la "memoria", desde una interpretación puramente psicológica del fenómeno hasta un concepto socio-psicológico ("memoria de grupo") y, finalmente, una amplia teoría sociológica (memoria sociocultural-histórica). La segunda etapa es después de la década de 1980 hasta la actualidad, su contenido principal es la introducción de la investigación de la memoria en la práctica social real. Ella está prevista para ser considerada en el futuro. Los autores del artículo enfatizan el rico potencial heurístico del concepto de "memoria social" para el desarrollo de las ciencias sociales y humanas modernas. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Grupo Editorial Espacios GEES, 2021, C.A. | en_US |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ve/ | en_US |
dc.subject | Memory studies | en_US |
dc.subject | historical memory | en_US |
dc.subject | collective memory | en_US |
dc.subject | social memory | en_US |
dc.subject | culture | en_US |
dc.subject | Estudios de la memoria | en_US |
dc.subject | memoria histórica | en_US |
dc.subject | memoria colectiva | en_US |
dc.subject | memoria social | en_US |
dc.subject | cultura | en_US |
dc.title | «Memory studies» in the socio-humanitarian knowledge: genesis of a new paradigm | en_US |
dc.title.alternative | Estudios de la memoria en el conocimiento sociohumanista: la génesis del nuevo paradigma | en_US |
dc.type | Article | en_US |