The role of organizational culture in the management of higher education
Resumen
The purpose of the study is to assess the current level
of development of the organizational culture of the
university, determine its strengths and weaknesses
and develop a program for its development. This will
increase the manageability of both individual structural
units, individual target groups, and the university as a
whole. The study was based on methodological
approaches to assessing the level of organizational
culture developed by foreign scientists such as R. Holl,
K. Cameron and P. Quinn, G. Hofstede, which allowed
for getting the following results. The authors of the
article adapted these approaches to study the culture
of the university, developed a quantitative assessment
according to the methodology by R. Hall, and tested
the integration approach to assessing organizational
culture. The studies allowed for getting a common
vision of the key cultural and value guidelines of
university employees and students and to identify the
existing organizational culture in structural divisions
and in higher educational establishments as a whole by
its objective and subjective elements. An algorithm for
assessing the organizational culture of a higher
educational establishment based on an integration
approach is proposed. The authors have developed
specific activities aimed at developing a communication
system, organizational values, psychological comfort
and corporate image of the university, which will
improve the quality of all management processes
taking place at the university. El propósito del estudio es evaluar el nivel actual de
desarrollo de la cultura organizacional de la
universidad, determinar sus fortalezas y debilidades y
desarrollar un programa para su desarrollo. Esto
aumentará la capacidad de administración de las
unidades estructurales individuales, los grupos
objetivo individuales y la universidad en su conjunto.
El estudio se basó en enfoques metodológicos para
evaluar el nivel de cultura organizacional desarrollado
por científicos extranjeros como R. Holl, K. Cameron y
P. Quinn, G. Hofstede, lo que permitió obtener los
siguientes resultados. Los autores del artículo
adaptaron estos enfoques para estudiar la cultura de la
universidad, desarrollaron una evaluación cuantitativa
de acuerdo con la metodología de R. Hall y probaron el
enfoque de integración para evaluar la cultura
organizacional. Los estudios permitieron obtener una
visión común de las pautas culturales y de valor clave
de los empleados y estudiantes universitarios e
identificar la cultura organizacional existente en las
divisiones estructurales y en los establecimientos de
educación superior en su conjunto por sus elementos
objetivos y subjetivos. Se propone un algoritmo para
evaluar la cultura organizacional de un establecimiento
de educación superior basado en un enfoque de
integración. Los autores han desarrollado actividades
específicas destinadas a desarrollar un sistema de
comunicación, valores organizacionales, comodidad
psicológica e imagen corporativa de la universidad,
que mejorará la calidad de todos los procesos de
gestión que tienen lugar en la universidad.