A psycholinguistic note on the critical period hypothesis in second language acquisition
Resumen
The goal of this note is to offer a brief, critical assessment of the critical period hypothesis for second language acquisition. Four key elements as put forward by Hakuta (2003) are discussed: (1) clearly defined beginning and end points of the period, (2) an abrupt discontinuity at the end (3) the shutting down of the specific language learning mechanism at the end, and (4) the robustness to environmental variation within the period. It is argued that the debate over this issue reflects the fact that the existence of a critical period may be taken as an argument in favor of the modular organization of the mind. El objetivo de esta nota es ofrecer una evaluación crítica y acotada de la hipótesis del período crítico en la adquisición de segundas lenguas. Se discuten las cuatro nociones básicas de Hakuta (2003) para evaluar la existencia de un período crítico: (1) un principio y un final claramente establecidos, (2) una discontinuidad abrupta al final de período, (3) el cierre del mecanismo de adquisición propiamente lingüístico al final, y (4) la robustez frente a la variedad del estímulo durante el período. Se argumenta que el debate alrededor de este tema refleja que la existencia del periodo crítico puede ser tomado como prueba de la organización modular de la mente.