A confirm factor analysis of innovative organization in basic education institutions: A case study in Thailand
Fecha
2019-12-28Autor
Boonkua, Aniruth
Tuntinakorngul, Ampapan
Tungkunanan, Pariyaporn
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
This paper reports the innovative organization’s
components in basic education institutions in Thailand
and the results of confirmatory factor analysis to
validate those components. The data for analysis were
collected from the samples of 84 school directors, 332
deputy school directors, and 84 heads of ICT
department in schools of the Basic Education
Commission, Ministry of Education in Thailand for the
academic year of 2018, using stratified randomized
technique. The tool for data collection was approved
questionnaire with high content validity at 0.97. The
statistics used to analyze the data included means (M),
standard deviation (S.D.), and Confirmatory Factor
Analysis (CFA). The results revealed that (1) there
were eight components and the highest level of the
opinions of its importance was on the components of
information and communications technology (ICT)
management at 4.67. and S.D. at 0.31, and (2) there
was a significant resemblance between the theory and
the empirical data examined by a confirmatory factor
analysis. Este documento informa los componentes de la
organización innovadora en las instituciones de
educación básica en Tailandia y los resultados del
análisis factorial confirmatorio para validar esos
componentes. Los datos para el análisis se obtuvieron
de las muestras de 84 directores de escuela, 332
directores de escuela adjuntos y 84 jefes del
departamento de TIC en las escuelas de la Comisión
de Educación Básica, Ministerio de Educación de
Tailandia para el año académico de 2018, utilizando
una técnica aleatoria estratificada. La herramienta
para la recolección de datos fue un cuestionario
aprobado con alta validez de contenido en 0.97. Las
estadísticas utilizadas para analizar los datos
incluyeron medias (M), desviación estándar (S.D.) y
análisis factorial confirmatorio (CFA). Los resultados
revelaron que (1) había ocho componentes y el nivel
más alto de las opiniones de su importancia estaba en
los componentes de la gestión de la tecnología de la
información y las comunicaciones (TIC) en 4.67. y S.D.
a 0.31, y (2) había una semejanza significativa entre
la teoría y los datos empíricos examinados por un
análisis factorial confirmatorio.