A study of personality factors in inclusive vocational education: The case of Russia
Fecha
2019-12-28Autor
Grebennikova, Veronica M.
Bonkalo, Tatiana I.
Nikitina, Natalya I
Gardanova, Zhanna
Grebennikov, Oleg V.
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
The article is devoted to one of the urgent problems of
modern pedagogy – the problem of creating an
effective system of vocational training for people with
disabilities. The article contains the results of a study
focused on the identification of psychological factors
that determine the training level of people with
disabilities as future competitive professionals. The
article presents the results of empirical research
conducted on the basis of a number of Russian
universities for four years. The total research sample
was 1578 students and graduates. Among them, there
were 239 people with special educational needs of
different nosological groups. According to the empirical
research results, the authors come to the conclusion
about the need and feasibility of creating special
conditions at universities for providing psychological
assistance to students with special needs to overcome
negative consequences caused by the natural influence
of the fact of disability on their personality
development. El artículo es sobre uno de los problemas actuales de
la pedagogía moderna – el problema de la creación del
sistema eficaz de capacitación profesional para las
personas con discapacidades. El artículo contiene los
resultados del estudio orientado a identificar los
factores psicológicos que determinan el nivel de
formación de las personas con discapacidades como
futuros profesionales competitivos. En el artículo se
presentan los resultados del estudio empírico realizado
sobre la base de una serie de universidades rusas
durante cuatro años. La muestra general del estudio
fue de 1578 estudiantes y graduados, de los cuales
239 personas con necesidades educativas especiales
de diferentes grupos nosológicos. Tras los resultados
del estudio empírico, los autores concluyen la
necesidad y utilidad de la organización de condiciones
especiales en la universidad para prestar asistencia
psicológica a los estudiantes con necesidades
especiales para superar los efectos negativos
resultantes de la influencia natural de la discapacidad
en el desarrollo de la persona.