Supply Chain Integration, Quality, and Knowledge Management in the Aerospace Industry
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Fecha
2024-10-07Autor
Gastélum-Valdez, Jesús Sigifredo
Valenzo-Jiménez, Marco Alberto
Martínez-Arroyo, Jaime Apolinar
González-Samaniego, Arcadio
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In recent years, Supply Chain Integration (SCI) has gained attention in academic and
empirical research. However, SCI has little consensus on conceptualizations, definitions,
and dimensions. This research aims to analyze how quality management and knowledge
management contribute to integrating the supply chain and participate in solving some
of this misleading analysis of the aerospace industry in Queretaro, Mexico. To evaluate
the influence of the variables, the structural equation modeling was used using the partial
least squares approach (SEM-PLS). A census was made of the 48 firms in the aerospace
industry through an interview with the firm’s executives. The model results show that
knowledge management positively and significantly influences supply chain integration.
Information and knowledge acquisition, both internally and externally, are essential
for firms to improve their performance. Firms also must develop quality management
systems that involve all the participants to integrate into global supply chains. En años recientes, la integración de la cadena de suministro (SCI) ha atraído
atención en términos académicos y empíricos. Sin embargo, la integración de la cadena
de suministro tiene poco consenso en la conceptualización, definiciones y dimensiones.
El objetivo de la investigación es analizar la contribución de la gestión de la calidad y la
administración del conocimiento a la integración de la cadena de suministro en la industria
aeroespacial en Querétaro, México. Para evaluar la influencia de las variables, se utilizó
el Modelamiento de Ecuaciones Estructurales con el enfoque de Mínimos Cuadrados
Parciales (SEM-PLS). Se elaboró un censo a las 48 firmas de la industria aeroespacial
que conforman el universo de estudio mediante una entrevista a los ejecutivos de las
firmas. Los resultados del modelo muestran que la administración del conocimiento tiene
una influencia positiva y significativa en la integración de la cadena de suministro. La
información y la adquisición de conocimiento, tanto en el medioambiente interno como en
el externo, son esenciales para el desempeño de las empresas. Las firmas deben crear
sistemas de administración de la calidad, las cuales involucren a todos los participantes
para lograr su integración en las cadenas de suministro globales.