Academic Freedom in Venezuela: Context, Restrictions and Challenges
Resumen
This article aims to analyze the situation regarding academic freedom and autonomy within higher education institutions in Venezuela between 2010-2018, identifying main restrictions, reprisals, threats and challenges. The research is focused on the grounds of international human rights law standards. Likewise, it analyzes the legislative and institutional framework in Venezuela and assesses the compatibility of domestic law and the practice from the branches of the Public Power with international standards on academic freedom and autonomy of higher education institutions. The research identified a restrictive policy against academic freedom and university autonomy in Venezuela, which is made visible through the normative-institutional framework, budget asphyxiation against universities, criminalization of protest and discrimination against professors and university students, the usurpation by ministerial authorities within the competences of the Public Autonomous Universities, the siege of the Judicial Power against universities and generalized practices to intervene higher education institutions. However, the situation has worsened in the context of the complex humanitarian emergency in Venezuela, which comprehensively affects the University as a key institution for democracy and its key actors: professors-researchers and students. Methodologically, the research is document-based. For the analytical process, this research made used of comparison and qualitative strategies. Research interviews with academic experts, faculties-investigators, students, university authorities and human rights advocates, were conducted as sources of credible data. El presente artículo tiene por objeto analizar la situación de la libertad académica y la autonomía de las instituciones de Educación Superior en la República Bolivariana de Venezuela entre 2010 y 2018, identificando sus principales restricciones, represalias, amenazas y desafíos. La investigación está basada en los estándares del derecho internacional de los derechos humanos. En este contexto, se analiza el marco legislativo e institucional en el Estado Venezolano y se realiza una valoración sobre la compatibilidad o no del derecho interno, así como de las acciones emanadas de las ramas del Poder Público, con los estándares internacionales en materia de libertad académica y autonomía de las instituciones de Educación Superior. Se identifica una política restrictiva contra la libertad académica y la autonomía de las instituciones de Educación Superior, la cual se manifiesta a través del plano normativo-institucional, la asfixia presupuestaria contra las universidades, la criminalización de la protesta y discriminación contra profesores y estudiantes, la usurpación por parte de autoridades ministeriales de algunas competencias propias de las universidades autónomas, el asedio del Poder Judicial contra las universidades, así como la práctica generalizada dirigida a intervenir las instituciones de Educación Superior. La situación se ha agravado en el contexto de la emergencia humanitaria compleja en Venezuela, el cual afecta integralmente a la Universidad como institución medular para la democracia y a sus actores claves: profesores-investigadores y estudiantes. Metodológicamente la investigación tiene carácter documental. A los fines de cumplir con el proceso de análisis, la presente investigación se basó en el uso de estrategias comparativas y cualitativas. A los fines investigativos fueron conducidas entrevistas a expertos académicos, profesores-investigadores, estudiantes, autoridades universitarias y defensores de derechos humanos, como fuentes para la obtención de información confiable científicamente.