Bases for a public policy on sustainable urban mobility during COVID-19
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Fecha
2024-10-06Autor
Tantaleán Olano, Gladis Mariela
Pérez Azahuanche, Manuel Angel
Vela Meléndez, Lindon
Reynosa Navarro, Enaidy
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Sustainable urban mobility is essential for the proper functioning of cities, favoring transportation models that consume fewer resources and generate lower environmental costs. In contexts of health emergencies such as the COVID-19 pandemic, it becomes especially relevant by allowing the establishment of the necessary social distancing to break the chain of contagion. The objective of this study was to characterize the current situation of urban mobility in the city of Trujillo, Peru, and establish bases for the design of relevant public policies and interventions during the pandemic. The methodology used was cross-sectional, descriptive, and with a mixed approach, applying surveys to a sample of 384 citizens and in-depth interviews with nine specialists. The data were processed with SPSS-26 and ATLAS.ti v9. As results, it was found that 83.3% of citizens are willing to use bicycles, 87.2% indicate the need to implement bike lanes, and 91.1% highlight that this type of mobility prevents the spread of COVID-19. It is concluded that there is a low preference for sustainable modes of transportation and a high dependence on private motorized transportation in Trujillo prior to the pandemic. However, there is a marked willingness among citizens to use bicycles if proper conditions are enabled, since it is perceived as an effective way to prevent contagion, reduce pollution, promote healthy habits, and facilitate labor accessibility. Therefore, it is suggested that there is an urgent need to formulate public policies aimed at promoting sustainable urban mobility, contemplating cycling infrastructure, awareness campaigns, and regulations that prioritize non-polluting and safe modes of transportation. La movilidad urbana sostenible es fundamental para el adecuado funcionamiento de las ciudades, favoreciendo modelos de transporte que consumen menos recursos y generan menores costos ambientales. En contextos de emergencia sanitaria como la pandemia de la COVID-19, cobra especial relevancia al permitir establecer el distanciamiento social necesario para frenar la cadena de contagios. El objetivo de este estudio fue caracterizar la situación actual de la movilidad urbana en la ciudad de Trujillo, Perú, y establecer bases para el diseño de políticas públicas e intervenciones pertinentes durante la pandemia. La metodología empleada fue de corte transversal, descriptiva y con enfoque mixto, aplicando encuestas a una muestra de 384 ciudadanos y entrevistas a profundidad a nueve especialistas. Los datos fueron procesados con SPSS-26 y ATLAS.ti v9. Como resultados, se encontró que el 83.3% de los ciudadanos están dispuestos a utilizar bicicletas, el 87.2% indica la necesidad de implementar ciclovías, y el 91.1% resalta que este tipo de movilidad previene la propagación de COVID-19. Se concluye que existe una baja preferencia por medios de transporte sostenible y una alta dependencia del transporte motorizado privado en Trujillo previo a la pandemia. No obstante, hay una marcada disposición ciudadana a usar bicicletas si se habilitan condiciones adecuadas, dado que se percibe como una forma efectiva de prevenir contagios, reducir la contaminación, fomentar hábitos saludables y facilitar la accesibilidad laboral. Por ello, se sugiere la necesidad imperiosa de formular políticas públicas orientadas a impulsar una movilidad urbana sostenible, contemplando infraestructura ciclista, campañas de concientización y regulaciones que prioricen medios de transporte no contaminantes y seguros.