Artificial intelligence in university teaching: Skills, perception, and technological integration in university teachers
Fecha
2025-06-07Autor
Romaní Pillpe, Guillermo
Macedo Inca, Keila Soledad
Hernández Acasiete, Carlos Alberto
Esplana Paitan, Eddy Gladys
Gaspar Tapara, Celso
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
The overall objective was to describe the use of artificial intelligence in university teaching, based on the skills, perception, and technological integration of university teachers. To this end, a quantitative paradigm was used, with descriptive field research, a non-experimental cross-sectional design, and a population represented by 72 university teachers with a finite sample, consisting of those who voluntarily agreed to participate in the research. The results were presented in a table that analyzed frequency and percentage, showing that most university teachers recognize the potential of artificial intelligence in teaching, using it moderately and with a critical attitude. However, limitations in training, technical support, and autonomy in its pedagogical implementation were still identified El objetivo general planteado fue describir el uso de la inteligencia artificial en la enseñanza universitaria, en función de las competencias, la percepción y la integración tecnológica en docentes universitarios. Para ello, utilizó el paradigma cuantitativo, modalidad investigación de campo nivel descriptivo, diseño no experimental-transversal, La población estuvo representada por 72 docentes universitarios con una muestra finita, integrada por quienes aceptaron ser parte de la investigación de forma voluntaria. Los resultados, permitieron presentarlos a través de una tabla que analizó la frecuencia y el porcentaje evidenciando así, que la mayoría de los docentes universitarios reconoce el potencial de la inteligencia artificial en la enseñanza, usándola moderadamente y con actitud crítica. Sin embargo, aún se identifican limitaciones en formación, apoyo técnico y autonomía en su implementación pedagógica