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dc.contributor.authorRomaní Pillpe, Guillermo
dc.contributor.authorMacedo Inca, Keila Soledad
dc.contributor.authorHernández Acasiete, Carlos Alberto
dc.contributor.authorEsplana Paitan, Eddy Gladys
dc.contributor.authorGaspar Tapara, Celso
dc.date.accessioned2025-07-28T14:51:30Z
dc.date.available2025-07-28T14:51:30Z
dc.date.issued2025-06-07
dc.identifier.citationRomaní Pillpe , G., Macedo Inca, K. S. ., Gaspar Tapara , C., Hernández Acasiete, C. A., & Esplana Paitan, E. G. . (2025). Artificial intelligence in university teaching: Skills, perception, and technological integration in university teachers. Prohominum, 7(2), 265–275. https://doi.org/10.47606/ACVEN/PH0347en_US
dc.identifier.govdocAR2019000059
dc.identifier.issn2665-0169
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.47606/ACVEN/PH0347
dc.identifier.urihttp://bdigital2.ula.ve:8080/xmlui/654321/19801
dc.description.abstractThe overall objective was to describe the use of artificial intelligence in university teaching, based on the skills, perception, and technological integration of university teachers. To this end, a quantitative paradigm was used, with descriptive field research, a non-experimental cross-sectional design, and a population represented by 72 university teachers with a finite sample, consisting of those who voluntarily agreed to participate in the research. The results were presented in a table that analyzed frequency and percentage, showing that most university teachers recognize the potential of artificial intelligence in teaching, using it moderately and with a critical attitude. However, limitations in training, technical support, and autonomy in its pedagogical implementation were still identifieden_US
dc.description.abstractEl objetivo general planteado fue describir el uso de la inteligencia artificial en la enseñanza universitaria, en función de las competencias, la percepción y la integración tecnológica en docentes universitarios. Para ello, utilizó el paradigma cuantitativo, modalidad investigación de campo nivel descriptivo, diseño no experimental-transversal, La población estuvo representada por 72 docentes universitarios con una muestra finita, integrada por quienes aceptaron ser parte de la investigación de forma voluntaria. Los resultados, permitieron presentarlos a través de una tabla que analizó la frecuencia y el porcentaje evidenciando así, que la mayoría de los docentes universitarios reconoce el potencial de la inteligencia artificial en la enseñanza, usándola moderadamente y con actitud crítica. Sin embargo, aún se identifican limitaciones en formación, apoyo técnico y autonomía en su implementación pedagógicaen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherAsociación Civil Venezolana de Investigación Social en Pro de la Humanidaden_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ve/en_US
dc.subjectCompetenceen_US
dc.subjectteachingen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjecttechnologyen_US
dc.subjectuniversityen_US
dc.subjectCompetenciaen_US
dc.subjectdocenteen_US
dc.subjectenseñanzaen_US
dc.subjecttecnologíaen_US
dc.subjectuniversidaden_US
dc.titleArtificial intelligence in university teaching: Skills, perception, and technological integration in university teachersen_US
dc.title.alternativeInteligencia artificial en la enseñanza universitaria: Competencias, percepción e integración tecnológica en docentes universitariosen_US
dc.typeArticleen_US


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