Approaches to university management, governance and strategy: systematic literature review in the 21st century
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Fecha
2024-05-08Autor
Mosquera-Guerrero, Andrea
Meliá-Martí, Elena
Romero-Torres, Efrén
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The university is a key actor in the creation of knowledge that must respond to global transformations by meeting the demands of different interest groups, which has led to its management becoming a complex activity. The aim of this paper is to present the trends in university governance, strategy and management through the review of the Clarivate-Web of Science (WOS) and Scopus databases with the support of Vosviewer software. The results have made it possible to identify three perspectives: a) governance and leadership models, b) student body in university governance, quality of service and student entrepreneurship, and c) technology in higher education. For its part, the United Kingdom stands out as the country with the highest scientific production in this area. Finally, the study allows us to conclude that the changes that university management systems have undergone and the relevance that elements such as ICTs, the relationship with business, peer review processes and student participation have acquired within it, reflecting the most relevant factors of the evolution of governance systems in connection with the new dynamics that will guide us towards an entrepreneurial university. La universidad es un actor clave en la creación de conocimiento que debe responder a las transformaciones globales atendiendo a las demandas de diferentes grupos de interés, conllevando a que su gestión se convierta en una actividad compleja. El objetivo de este trabajo es presentar las tendencias en materia de gobernanza, estrategia y gestión universitaria a través de la revisión de las bases de datos Clarivate-Web of Science (WOS) y Scopus con el apoyo del software Vosviewer. Los resultados han permitido identificar tres perspectivas: a) modelos de gobernanza y liderazgo, b) alumnado en la gobernanza universitaria, calidad del servicio y espíritu emprendedor de los estudiantes, y c) tecnología en la enseñanza superior. Por su parte, el Reino Unido destaca como el país con mayor producción científica en este ámbito. Finalmente, el estudio nos permite concluir que los cambios que han experimentado los sistemas de gestión universitaria y la relevancia que han adquirido en ella elementos como las TIC, la relación con la empresa, los procesos de evaluación por pares y la participación de los estudiantes, reflejan los factores más relevantes de la evolución de los sistemas de gobernanza en conexión con las nuevas dinámicas que nos guiarán hacia una universidad emprendedora.