Innovative strategies and tourism growth: a bibliometric and historical review from the humanities
Fecha
2025-05-02Autor
Ramírez Molina, Reynier Israel
Archbold Chamorro, Ian Antonio
Sierra Ochoa, Erika Patricia
Santamaría Ruiz, Mauricio Junior
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Mostrar el registro completo del ítemResumen
The objective of this research is to describe innovative strategies and the growth of tourism through a bibliometric and historical review from the humanities. A descriptive study with a bibliometric approach was applied, using databases such as Scopus, Web of Science, JSTOR, and Emerald Insight from 2000 to 2024. Tools such as Zotero, Mendeley, VOSviewer and Gephi were used for data collection and analysis. The findings indicate that innovative strategies in tourism are primarily related to digital technologies, and their implementation is conditioned by the training of human talent and effective communication of benefits, influenced by the historical evolution of the human race, philosophy, schools of thought, and culture. It is concluded that these strategies contribute to the competitiveness and sustainability of the tourism sector, generating critical and historical thinking in living beings that socially impact the humanities. El objetivo de esta investigación es describir las estrategias innovadoras y el crecimiento del turismo mediante una revisión bibliométrica e histórica desde las ciencias humanas. Se aplicó un estudio descriptivo con enfoque bibliométrico, utilizando bases de datos como Scopus, Web of Science, JSTOR y Emerald Insight desde el año 2000 hasta 2024. Se emplearon herramientas como Zotero, Mendeley, VOSviewer y Gephi para la recolección y análisis de los datos. Los hallazgos indican que las estrategias innovadoras en el turismo están relacionadas principalmente con lo digital y su implementación está condicionada por la capacitación del talento humano y comunicación efectiva de los beneficios, influenciadas por la evolución histórica de la raza humana, filosofía, escuelas de pensamiento y cultura. Se concluye que estas estrategias contribuyen a la competitividad y sostenibilidad del sector turístico, generando en el ser vivo un pensamiento crítico e histórico que impacta socialmente las ciencias humanas.