Participatory road infrastructure and Sustainable Development Goals: an andean model for sustainable
Fecha
2025-05-21Autor
Suárez Rivadeneira, Juan Eduardo
Manayay, Freddy A
Ruiz Camacho, Wilfredo
Perales Rojas, Ghilmar Brayan
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Mostrar el registro completo del ítemResumen
This article analyzes the Participatory Road Development Plan for Cutervo Province (Peru), focusing on how road strategies can promote local economic development, social equity, and environmental sustainability. Using a participatory methodology and tools such as georeferenced road inventory and geographic information systems (GIS), the study identifies priority routes for intervention and proposes strategies that integrate road connectivity improvement with the promotion of local production, sustainable rural tourism, and environmental management practices. The results show that only 6.5% of the routes are paved, limiting access to basic services and markets and affecting the quality of life and economic opportunities of the population. The analysis and discussion of the results reveal the importance of addressing road infrastructure as a key driver of local sustainable development, proposing recommendations for future policies that further integrate the economic, social, and environmental dimensions in road planning. El presente artículo analiza el Plan de Desarrollo Vial Participativo para la provincia de Cutervo (Perú), enfocándose en cómo las estrategias viales pueden promover el desarrollo económico local, la equidad social y la sostenibilidad ambiental. A través de una metodología participativa y el uso de herramientas como el inventario georreferenciado de carreteras y Sistemas de Información Geográfica (GIS), el estudio identifica las rutas prioritarias para la intervención y propone estrategias que integran la mejora de la conectividad vial con la promoción de la producción local, el turismo rural sostenible y prácticas de gestión ambiental. Los resultados muestran que solo 6,5% de las rutas están pavimentadas, lo que limita el acceso a servicios básicos y mercados, afectando la calidad de vida y las oportunidades económicas de la población. El análisis y discusión de los resultados revelan la importancia de abordar la infraestructura vial como un eje articulador del desarrollo local sostenible, proponiendo recomendaciones para políticas futuras que integren aún más la dimensión económica, social y ambiental en la planificación de infraestructuras viales.