A deep view of dynamics of teleworking in Panama
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Fecha
2024-04-17Autor
Frassati-Mora, Gianna
Anaya, Maria Teresa
Bonilla, Enereyda
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Teleworking has accelerated in the last three years, although the advantages of this modality can be valuable, its application still requires legal and practical aspects in order to carry out the activities in an agile and appropriate manner. In this sense, its objective was to analyze of telework modality in Panama. To this end, a study was conducted using the positivist paradigm with quantitative, non-experimental, cross-sectional field methodology, with the instrument structured in four dimensions. The research design was descriptive-correlational, field-based, applied, using a stratified probability sample, using the economically active population of the country as an estimate. The sample was calculated using Bravo’s (1994) formula, with a sampling error of 5%, resulting in a total number of 399 participants from different economic sectors where teleworking is possible, such as education, information and communication technology, banking and insurance. The overall conclusion of the study is that the introduction of teleworking in Panama has been effective. However, the impact of teleworking on employees’ well-being can be considered negative and it is recommended to incorporate best practices to mitigate the impact in terms of labor legislation and workers’ well-being in terms of mental health. El teletrabajo es una modalidad que se ha acelerado en los últimos tres años, aunque las ventajas de esta modalidad pueden ser valiosas, su aplicación aún necesita de aspectos legales y prácticos para realizar actividades de forma ágil y adecuada. En este sentido, el objetivo del presente estudio fue analizar la modalidad del teletrabajo en Panamá. Para ello, se realizó un estudio bajo el paradigma positivista con metodología cuantitativa, no experimental, de campo transversal, el instrumento está estructurado en cuatro dimensiones. El diseño de la investigación fue descriptivo-correlacional, de campo, aplicado, utilizando un muestreo probabilístico estratificado, tomando como estimación la población económicamente activa del país, la muestra se calculó utilizando la fórmula de Bravo (1994), con un error muestral del 5%, dando como resultado un total de 399 participantes de diferentes sectores de la economía donde es posible aplicar el teletrabajo como la educación, Tecnologías de la Información y la Comunicación, Banca y Seguros. El estudio concluye en términos generales, que la implementación de la modalidad de teletrabajo en Panamá ha sido efectiva, sin embargo, el impacto del teletrabajo en el bienestar de los empleados podría considerarse negativo y recomendar la necesidad de incorporar mejores prácticas para en elementos relacionados con la legislación laboral y el bienestar de los empleados en cuanto a la salud mental.