The hidden side of business anti-crisis personnel management. Social inequalities and power asymmetries in large corporations: a documentary sociological study
Fecha
2025-06-11Autor
Prokopenko, Iryna
Harnyk, Olena
Danchak, Lesia
Dabizha, Vira
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
Social inequalities and their consequent power asymmetries that exist in all societies between the elite and the rest of the common people constitute, even today in the 21st century, a central problem for the critical social sciences. Considering this scientific and social background, this research consists of explaining, sociologically, the hidden side of anti-crisis business management, from a critical reading of social inequalities and power asymmetries in large corporations. For the satisfactory achievement of this objective, a hermeneutic and documentary methodology based on the compilation of academic sources of proven scientific value was used. Among the most relevant ideas of the conclusions, it is shown that, in its scientific project, critical and counter-hegemonic sociology must dismantle the “institutional myths” (efficiency and meritocracy) that legitimize corporate inequality, proposing alternative qualitative indicators of economic value, which include, on equal terms, labor welfare and community sustainability. Las desigualdades sociales y sus consecuentes asimetrías de poder que se dan en todas las sociedades entre la elite y el resto de las personas comunes constituyen, aún hoy en pleno siglo XXI, un problema central para las ciencias sociales críticas. Tomando en cuenta este bagaje científico y social, esta investigación consiste en explicar, sociológicamente, el lado oculto de la gestión empresarial anticrisis, desde una lectura crítica de las desigualdades sociales y las asimetrías de poder en las grandes corporaciones. Para el logro satisfactorio de este objetivo, se hizo uso de una metodología hermenéutica y documental basada en la recopilación de fuentes académicas de comprobado valor científico. Entre las ideas más relevantes de las conclusiones, se muestra que, en su proyecto científico, la sociología crítica y contrahegemónica debe desmontar los “mitos institucionales” (eficiencia y meritocracia) que legitiman la desigualdad corporativa, proponiendo indicadores cualitativos alternativos de valor económico, que incluyan, en igualdad de condiciones, bienestar laboral y sostenibilidad comunitaria.