Sociology of the University and Sociology of Professions: Conceptual Articulation and Current Issues
Resumen
The purpose of this article is to present the elements necessary to understand the current relationship between the sociology of higher education and the sociology of the professions. First, the relevance of a sociological study of higher education is made clear in view of the problems raised by knowledge society. Secondly, Emile Durkheim and Max Weber conceptual contributions to the tradition of sociology are outlined to further the understanding of Universities and professions as pursued by higher education graduates. Next, a presentation is made of the model of the sociology of science and of higher education based on the contributions of structural functionalism, focusing on the contributions of Robert K. Merton and Burton Clark. Thirdly, an articulation between the sociology of higher education and the sociology of the professions is introduced and supported by the elucidation of the relationship between the sociology of higher education, different modalities of knowledge production and distinct types of professional habits: science as a career, liberal professions and the new innovative entrepreneurship. It is intended to make it apparent how these various professional profiles perform differently in connection with the triangle of coordination in higher education system. Finally discussed will be the emerging issues of trends in professions and careers in the labor market El presente artículo tiene por objetivo presentar los elementos necesarios para comprender la relación actual entre la sociología de la universidad y la sociología de las profesiones. En primer lugar, se aclara la relevancia de un enfoque sociológico de la Universidad a partir de los problemas planteados en la sociedad del conocimiento. En segundo lugar, presenta los elementos conceptuales generados en la tradición sociológica por Emile Durkheim y Max Weber, para aportar inteligibilidad a la Universidades y las profesiones constituidas por los graduados de los establecimientos universitarios. Seguidamente, se presenta el modelo de la sociología de la ciencia y la universidad partiendo de los aportes de la sociología estructural funcionalista, destacando los aportes de Robert K Merton y Burton Clark. En tercer lugar introducimos la articulación de la sociología de la Universidad y la Sociología de las Profesiones, partiendo del esclarecimiento de la relación entre la sociología de los sistemas universitarios, las diferentes modalidades de producción de conocimiento y los diferentes tipos de hábitos profesionales bien diferenciados: el científico como profesión, el profesional liberal y el nuevo profesional emprendedor- innovador. Se tratará de hacer visible que las distintas posiciones de estos tipos de profesionales se sitúan de modo diferente con relación a los elementos del triángulo de coordinación del sistema universitario. Finalmente se discutirá la problemática emergente de las tendencias de las profesiones en el mercado de trabajo