Digital tools and autonomous learning in secondary school students
Fecha
2024-07-15Autor
Ligña Navarrete, Evelyn Raquel
González Márquez, Juan Josué
Reyes, Víctor Manuel
Lugo Bustillos, Jelly Katherine
García Bustillos, Mervis Antonio
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
The use of digital tools (DT) and autonomous learning (AL) of secondary school students was determined, and differences by sex were explored. The sample consisted of 150 subjects (N 244). The strategy was quantitative, descriptive, correlational and comparative. The survey was used, and the questionnaire (Lozano, 2017) was used to measure the use of DTs. It is made up of 3 components (Technological-DTT, Informational-DTI and Communicative-CDT). The correlation inference was made with the Test-Spearman. The U-Mann-Whitney test was used for contrast by sex. High uses of the DT and its three components prevailed, which converged with an AL that reflected the achievement of the goals. No differences were identified by sex. The bivariate correlations between the dimensions of the DT variable and the AL yielded a value of 0.60. This confirms what was found in the contingency table, therefore higher levels of DT use are accompanied by higher levels of autonomous learning. The dimensions of the DTs also exhibit direct and significant relationships. It is statistically demonstrated that the levels of technological, informational and communicational DT are related to the highest levels of autonomous learning achievement of the students. In this sense, it would be prudent to promote through training the increase of DT levels so that this translates into better levels of LA Se determinó el uso de las herramientas digitales (DT) y el aprendizaje autónomo (AL) de discentes de secundaria, y exploraron las diferencias por sexo. La muestra fue de 150 sujetos (N: 244). La estrategia fue cuantitativa, descriptiva, correlacional y comparativa. Se empleó la encuesta, y el cuestionario (Lozano, 2017), fue utilizado para medir el uso de las DT (α: >0.81). Está conformado por 3 componentes (Tecnológico-DTT, Informacional-DTI y Comunicativo-CDT). La inferencia de correlación se hizo con el Test-Spearman. El U-Mann-Whitney test (U_Test) fue usado para el contraste por sexo. Prevalecieron usos altos de las DT y de sus tres componentes, los que convergían con u AL que reflejaba el logro de las metas. No se identificaron diferencias por sexo (U_Test>0.05). Las correlaciones bivariadas entre las dimensiones de la variable DT y la AL arrojó un valor de 0.60 (p.valor <0.01). Se confirma así lo apreciado en la tabla de contingencia, por tanto los niveles mayores de uso de DT se acompañan de mayores niveles de aprendizaje autónomo. Las dimensiones de las DT también exhiben relaciones directas y significativas [(DTT↔AL r: 0.49; p.valor < .01); (DTI↔AL r: 0.61; p.valor < .001); (CDT↔AL r: 0.42; p.valor < .001)]. Se demuestra estadísticamente que los niveles de DT tecnológica, informacional y comunicacionales se relacionan con los niveles más altos de logro de aprendizaje autónomo de los estudiantes. En este sentido, sería prudente propiciar mediante capacitaciones el incremento de los niveles de DT para que esto se traduzca en mejores niveles de AL