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dc.contributor.authorBonilla Arotingo, Cynthia Mishell
dc.contributor.authorRosero Palacios, Jacqueline Pilar
dc.contributor.authorReyes, Víctor Manuel
dc.contributor.authorSequera Morales, Adriana Gabriela
dc.contributor.authorDavelouis Casana, Paula Francisca
dc.date.accessioned2025-09-22T17:07:30Z
dc.date.available2025-09-22T17:07:30Z
dc.date.issued2024-10-05
dc.identifier.citationBonilla Arotingo, C. M., Rosero Palacios, J. P., Reyes, V. M., Sequera Morales, A. G., & Davelouis Casana, P. F. (2024). Use of social networks and academic performance of nursing students in an Ecuadorian technological university institute. Prohominum, 6(4), 266–277. https://doi.org/10.47606/ACVEN/PH0300en_US
dc.identifier.govdocAR2019000059
dc.identifier.issn2665-0169
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.47606/ACVEN/PH0300
dc.identifier.urihttp://bdigital2.ula.ve:8080/xmlui/654321/20818
dc.description.abstractThe relationship between the use of social networks (SN) and academic performance (AP) in nursing students was investigated. This research is part of the framework of institutional diagnostics aimed at improving the quality of education. A quantitative, descriptive-correlational approach was adopted in 140 nursing students (N=n) of a university technological institute in Quito, during the 2024-1 academic period. The use of SNs was measured with the ERA-RSI scale (Peris Hernández et al., 2018); and its four dimensions were assessed: addiction symptoms (SAD), social use (USOC), geek traits (RFRI) and nomophobia (NOM). To assess AP, the students' summary report card was analyzed. The Jamovi 2.4.14 program was used, obtaining frequency data, percentages and measures of central tendency (mean) and variability (standard deviation). The bivariate correlation was based on Spearman's test. The results show that SNs do not have considerable use among students, presenting low levels and isolated cases of problematization. This suggests that, although SNs are part of student life, they do not necessarily lead to a risk of addiction in a generalized way, except in some cases of excessive use. The correlation observed between SN use and AP was negative, which is not statistically significant. Despite widespread use of SNs, this does not yet raise concerns about the potential for addiction and its associated negative consequences, especially with AP. There are therefore no arguments to point to evidence of addiction symptoms, social use patterns, geek traits and nomophobia, and their manifestation in APen_US
dc.description.abstractSe indagó la relación entre el uso de las redes sociales (SN) y el rendimiento académico (AP) en estudiantes de enfermería. Forma parte esta pesquisa del marco de diagnósticos institucionales orientados a la mejora de la calidad educativa. Se adoptó un enfoque cuantitativo, descriptivo-correlacional, en 140 estudiantes de Enfermería (N=n) de un instituto tecnológico universitario en Quito, durante el periodo académico 2024-1.El uso de las SN se midió con la escala ERA-RSI (Peris Hernández et al., 2018) (α: 0.86); y se valoraron sus cuatro dimensiones: síntomas de adicción (SAD), uso social (USOC), rasgos frikis (RFRI) y nomofobia (NOM). Para evaluar el AP, se analizó la ficha de resumen de calificaciones de los estudiantes. Se empleó el programa Jamovi 2.4.14, obteniéndose datos frecuenciales, porcentajes y medidas de tendencia central (media) y de variabilidad (desviación estándar). La correlación bivariada sebasó en el test de Spearman (H1: SN ↔ AP; p ≤0.05). Los resultados muestran que las SN no tienen un uso considerable entre los estudiantes, presentándose niveles bajos y casos aislados de problematización. Esto sugiere que, aunque las SN forman parte de la vida estudiantil, no necesariamente conducen a un riego de adicción de forma generalizada, salvo en algunos casos de uso excesivo. La correlación observada entre el uso de SN y el AP fue negativa (-0.120; p.valor >0.05), lo cual no resulta estadísticamente significativo. A pesar de existir un uso generalizado de las SN, esto todavía no genera preocupaciones sobre el potencial de adicción y sus consecuencias negativas asociadas, en especial con el AP. No existen por tanto argumentos para señalar que se evidencian los síntomas de la adicción, los patrones de uso social, los rasgos frikis y la nomofobia, y su manifestación en el APen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherAsociación Civil Venezolana de Investigación Social en Pro de la Humanidaden_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ve/en_US
dc.subjectTechnological educationen_US
dc.subjectSocial networks-academic performance relationshipen_US
dc.subjectUse of social networksen_US
dc.subjectEducational use of ICTsen_US
dc.subjectEducación tecnológicaen_US
dc.subjectRelación Redes Sociales-Rendimiento académicoen_US
dc.subjectUso de las redes socialesen_US
dc.subjectUso educativo de las TICsen_US
dc.titleUse of social networks and academic performance of nursing students in an Ecuadorian technological university instituteen_US
dc.title.alternativeUso de las redes sociales y rendimiento académico de estudiantesde enfermería en un instituto universitario tecnológico ecuatorianoen_US
dc.typeArticleen_US


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