Teacher development in the age of education 4.0: Challenges, practices, and internationalization
Fecha
2025-07-29Autor
Cuero González, Olayis Verónica
Abarca Alulema, Vannesa Alexandra
Bermeo Fuentes, Melanie Jayline
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
In an era defined by digital transformation and rapid change, educators are professionals who, beyond transmitting knowledge, face the daily challenge of adapting to new technologies, global languages, and emerging methodologies. This study arises from the acknowledgment of that reality, aiming to understand the challenges faced by English teachers in Ecuadorian universities in their ongoing professional development, within a context shaped by Education 4.0 and internationalization. Using a mixed-methods approach that combined surveys, interviews, and a well-being questionnaire administered to 50 teachers, four key factors were identified: structural barriers, effective pedagogical practices, Education 4.0 and its impact on internationalization, and teachers' mental health. The study revealed good practices that enhance teaching and emotional well-being, such as the use of active methodologies, continuous feedback, and collaborative learning. One of the most significant correlations was between these good practices and teachers' mental health (=0.93), highlighting a strong connection between teaching well and feeling well. This study explores teacher development in the context of Education 4.0, proposing educational improvements and future research directions En una era marcada por la transformación digital y la aceleración del cambio, los docentes son profesionales que, más allá de transmitir conocimiento, enfrentan el desafío diario de adaptarse a nuevas tecnologías, lenguajes globales y metodologías emergentes. Este estudio surge del reconocimiento a esa realidad, para comprender los desafíos que enfrentan los docentes de inglés en universidades ecuatorianas en su proceso de formación continua, en un contexto atravesado por la Educación4.0 y la internacionalización.A través de un enfoque mixto que combinó encuestas, entrevistas y un cuestionario de bienestar aplicados a 50 docentes se categorizó en 4 factores clave: barreras estructurales, las buenas prácticas pedagógicas, la Educación 4.0 y su impacto en la internacionalización y la salud mental de los docentes. Se revelaron buenas prácticas que mejoran la enseñanza y el bienestar emocional, como el uso de metodologías activas, la retroalimentación constante y el aprendizaje colaborativo. Una de las correlaciones más significativas fue entre estas buenas prácticas y la salud mental del docente (r = 0.93), lo que evidencia que enseñar bien y sentirse bien están profundamente conectados. Este estudio explora el desarrollo docente en Educación 4.0, proponiendo mejoras formativas y futuras investigaciones