Urban Living Lab as an Education Strategy for Sustainable Development
Fecha
2024-06-21Autor
Morales, Ivetheyamel
Segalás, Jordi
Masseck, Torsten
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
This study analyses the Delta Project, an Urban Living Lab (ULL) implemented at the Faculty of Architecture and Urbanism (FAU) of the University of Guayaquil (UG), as an innovative educational strategy for sustainable development. It highlights the challenges in architecture education, focusing on the need to adapt to the demands of sustainability and technological advances. ULLs, in response to these challenges, are presented as dynamic platforms that combine research, innovation and policy to promote sustainability in urban and educational contexts. The methodology employs a case study approach, detailing how the Delta Project is integrated as a learning environment at FAU and its relationship to sustainability goals and education for sustainable development (ESD). The E-ULL-HEIs tool was used to assess seven key indicators: objectives and scope, diversity and stakeholder participation, interdisciplinarity, curricular integration, learning and research impact, community impact, and resources and sustainability. Data were collected through semi-structured interviews, documentary analysis and participatory observation. The results indicate that FAU has successfully integrated the Delta Project into its educational programmes, highlighting its impact on diversity and stakeholder participation, interdisciplinarity, curricular integration, and learning and research. The findings underline the effectiveness of the Delta Project in promoting ESD and its alignment with the Sustainable Development Goals (SDGs). However, challenges were identified in terms of cross-sectoral collaboration and student participation, providing valuable lessons on the importance of strategic planning and adaptability. The study highlights the potential of the Delta Project model to be adapted and replicated in different cultural and academic contexts, suggesting the need for ongoing evaluations to improve the effectiveness of similar projects and promote ESD. Este estudio analiza el Proyecto Delta, un Laboratorio de Vida Urbana (ULL) implementado en la Facultad de Arquitectura y Urbanismo (FAU) de la Universidad de Guayaquil (UG), como una estrategia educativa innovadora para el desarrollo sostenible. Pone de manifiesto los retos de la enseñanza de la arquitectura, centrándose en la necesidad de adaptarse a las exigencias de la sostenibilidad y los avances tecnológicos. Las ULL, en respuesta a estos retos, se presentan como plataformas dinámicas que combinan investigación, innovación y política para promover la sostenibilidad en contextos urbanos y educativos. La metodología emplea un enfoque de estudio de caso, detallando cómo se integra el Proyecto Delta como entorno de aprendizaje en la FAU y su relación con los objetivos de sostenibilidad y la educación para el desarrollo sostenible (EDS). Se utilizó la herramienta E-ULL-HEIs para evaluar siete indicadores clave: objetivos y alcance, diversidad y participación de las partes interesadas, interdisciplinariedad, integración curricular, impacto del aprendizaje y la investigación, impacto en la comunidad, y recursos y sostenibilidad. Los datos se recogieron mediante entrevistas semiestructuradas, análisis documental y observación participativa. Los resultados indican que la FAU ha integrado con éxito el Proyecto Delta en sus programas educativos, destacando su impacto en la diversidad y la participación de los interesados, la interdisciplinariedad, la integración curricular y el aprendizaje y la investigación. Los resultados subrayan la eficacia del Proyecto Delta en la promoción de la EDS y su alineación con los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). Sin embargo, se identificaron retos en términos de colaboración intersectorial y participación de los estudiantes, proporcionando valiosas lecciones sobre la importancia de la planificación estratégica y la adaptabilidad. El estudio destaca el potencial del modelo del Proyecto Delta para ser adaptado y replicado en diferentes contextos culturales y académicos, sugiriendo la necesidad de evaluaciones continuas para mejorar la eficacia de proyectos similares y promover la EDS.
