Behavioral effects on the participation of students in research projects at the area of mechanical engineering
Fecha
2019-01-21Autor
MORENO Jiménez, Gustavo Adolfo
MARTINEZ-GOMEZ, Javier
GÓMEZ Rosero, Santiago Vladimir
BUSTAMANTE Villagómez, Diego Fernando
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
The present work exposes, by means of theoretical
and practical foundations, the exploratory results on
the: academic and behavioral effects from the
participation of students in the research projects. The
data was collected from three ongoing research
projects within the Mechanical Engineering Area,
where three project managers, eight teachers, twelve
undergraduate students and four graduate students
participate, obtaining 76% of acceptance of responses
from the total number of respondents. In order to
evaluate the effects a survey has been prepared
covering the following aspects: research skills; soft
skills development; hard skills development; and
motivation. The results of the applied survey are
presented where it can be glimpse a positive effect in
the development of your competences measured from
four fundamental aspects for your professional
performance such as: contents, your personal,
motivational and sentimental resources. El presente trabajo exponen, mediante fundamentos
teóricos y prácticos, los resultados exploratorios sobre
los efectos: académicos y comportamentales que
tiene la participación de estudiantes en los proyectos
de investigación. Los datos se recogen de tres
proyectos de investigación en curso dentro del el Área
de Ingeniería Mecánica donde participan tres jefes de
proyecto, ocho docentes, doce estudiantes de
pregrado y cuatro de postgrado, obteniendo un 76%
de aceptación de respuestas del total de encuestados.
Para evaluar los efectos por parte de los alumnos se
ha elaborado una encuesta que cubre los siguientes
aspectos: habilidades de investigación; desarrollo de
habilidades blandas; desarrollo de habilidades duras;
y motivación. Se presentan los resultados de la
encuesta aplicada donde se puede entrever un efecto
positivo en el desarrollo de sus competencias medidas
desde cuatro aspectos fundamentales para su
desempeño profesional como son: los contenidos, sus
recursos personológicos, motivacionales y
sentimentales.