High level of legal awareness formation in medical students. Way from competencies to competence
Fecha
2019-03-25Autor
AGEEVA, Nataliya A.
SHAPOVAL, Galina N.
VLASOVA, Victoria N.
KARTASHOVA, Elena A.
SAFRONENKO, Andrey V.
SIDORENKO, Yuliya A.
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
In modern world many politicians, lawyers, scientists and representatives of civil
society are concerned about the matter of elaborating the human rights and
freedoms protection mechanisms, and therefore the matter of a high level of the
legal awareness formation in medical students should be a priority. In 2010–
2017, a study was conducted at the Department of History and Philosophy of the
Rostov State Medical University, in which the sixth and the second year students
of the Faculty of General and Preventive Medicine (FGPM) participated. The
study was focused on obtaining information data, which proved the presence of
the awareness characteristics (insights, dominants, values, etc.) and the
effectiveness of a high level of the legal awareness formation in medical
students. The leading method of studying the matter was an experiment
conducted according to the nature of the experimental plan: 1) concomitant (a
control group and an experimental group) and 2) sequential (experiment before
and after studying the Bioethics discipline). In 2013, the comparative data on
the legal awareness formation in university graduates (500 persons) was
obtained during the ascertaining experiment that evidenced the lack of proper
knowledge of ethical and legal norms of medical activity in the sixth year
students. It indicated the necessity to include an axiological component in the
teaching methods of academic disciplines in specialized and non–specialized
departments of the university. In 2014–2015, during the formative experiment,
the comparative data was obtained on the legal awareness and the dominant
“for another person” formation in the second year students of the experimental
(the EG–250 persons) and the control (the CG–251 persons) groups. Analysis of
the obtained data indicated the necessity to create a unified ethical and legal
space at the university expanding prospects of a high level of the legal
awareness and need formation for a creative activity in students. The authors
suggest that the algorithm of medical and ethical analysis of the situational
tasks and experience of the need formation for a creative activity will be in
demand in the scientific community, as they may be applied in elaborating the
effective methods of the young people professional orientation. En el mundo moderno, muchos políticos, abogados, científicos y representantes
de la sociedad civil están preocupados por la elaboración de los mecanismos de
protección de los derechos humanos y las libertades, y por lo tanto, la cuestión
de un alto nivel de formación de conciencia legal en estudiantes de medicina
debe ser una prioridad. En el período 2010-2017, se realizó un estudio en el
Departamento de Historia y Filosofía de la Universidad Médica Estatal de Rostov,
en el que participaron estudiantes de sexto y segundo año de la Facultad de
Medicina General y Preventiva (FGPM). El estudio se centró en obtener datos de
información, que demostraron la presencia de las características de conciencia
(información, dominantes, valores, etc.) y la efectividad de un alto nivel de
formación de conciencia legal en estudiantes de medicina. El método principal
para estudiar la materia fue un experimento realizado de acuerdo con la
naturaleza del plan experimental: 1) concomitante (un grupo de control y un
grupo experimental) y 2) secuencial (experimento antes y después de estudiar
la disciplina de Bioética). En 2013, los datos comparativos sobre la formación de
conciencia legal en graduados universitarios (500 personas) se obtuvieron
durante el experimento de verificación que evidenció la falta de un conocimiento
adecuado de las normas éticas y legales de la actividad médica en estudiantes
de sexto año. Indicó la necesidad de incluir un componente axiológico en los
métodos de enseñanza de las disciplinas académicas en departamentos
especializados y no especializados de la universidad. En 2014-2015, durante el
experimento formativo, los datos comparativos se obtuvieron sobre la
concienciación legal y la formación dominante de “para otra persona” en los
estudiantes de segundo año del experimental (las personas de EG – 250) y el
control (CG– 251 personas) grupos. El análisis de los datos obtenidos indicó la
necesidad de crear un espacio ético y legal unificado en la universidad,
ampliando las perspectivas de un alto nivel de conciencia legal y la formación de
necesidades para una actividad creativa en los estudiantes. Los autores sugieren
que el algoritmo de análisis médico y ético de las tareas situacionales y la
experiencia de la formación de la necesidad de una actividad creativa será una
demanda en la comunidad científica, ya que pueden aplicarse en la elaboración
de métodos efectivos de orientación profesional de los jóvenes.