Reconceptualization of the concept of digital literacy as a theoretical and methodological background for its study
Fecha
2019-03-31Autor
SAVINA., Anna G
MALYAVKINA, Lyudmila I.
ZIMINA, Larisa V.
MUZALEVSKAYA, Alla A.
SERGEEVA, Inna I.
SMAGINA, Irina V.
Metadatos
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Digital literacy is the key indicator of safe and
effective use of the advanced achievements in the
sphere of information and communication
technologies (ICT) by the population and its readiness
to the integration into the global digital space. The
process of improvement of the level of digital literacy
requires the systemic approach and purpose-oriented
influence by the state, the effectiveness of which is
determined by true and relevant information about its
current status. To date, scientific development of the
methodological background for the assessment and
organization of studies of the digital literacy is not
sufficient. Conceptually, the index is calculated with
regard to the federal districts of Russia with a
possibility for subsequent segmentation to the level of
constituent entities of the Federation and does not
reflect users’ and professional level of the ICT
utilization. It does not correlate with the requirements
to the models of digital communications.
Retrospective analysis of the evolution of the concept of digital literacy indicated necessity for its
reconceptualization taking into account the strategy of
digital transformation of the economy and society. In
this paper, in order to improve the methodology and
technology of identification of the level of digital
literacy of the population of the Russian Federation,
the authors propose a model defining basic categories
and levels of the digital competence that is a
conceptual background for the formation of the
integral indicator adapted to the models of digital
competences of different groups of population taking
into account spheres of their professional activity. The
cyclical character and the expanding structure of the
model allow executing periodical actualization of
requirements to the structural components of levels of
the digital literacy, to introduce amendments into the
system of indicators, characterizing them, and in the
methods of measuring. The results of this research
are focused on the harmonization of methodology of
study of the digital literacy with the models of
competences of digital economics La alfabetización digital es el indicador clave del uso
seguro y efectivo de los logros avanzados en el
ámbito de las tecnologías de la información y la
comunicación (TIC) por parte de la población y su
disposición a la integración en el espacio digital
global. El proceso de mejora del nivel de
alfabetización digital requiere el enfoque sistémico y
la influencia orientada a un propósito por parte del
estado, cuya efectividad está determinada por
información verdadera y relevante sobre su estado
actual. Hasta la fecha, el desarrollo científico de los
antecedentes metodológicos para la evaluación y
organización de los estudios de alfabetización digital
no es suficiente. Conceptualmente, el índice se calcula
con respecto a los distritos federales de Rusia con la
posibilidad de una segmentación posterior al nivel de
las entidades constitutivas de la Federación y no
refleja el nivel de usuarios y profesionales de la
utilización de TIC. No se correlaciona con los
requisitos de los modelos de comunicaciones digitales.El análisis retrospectivo de la evolución del concepto
de alfabetización digital indicó la necesidad de su
reconceptualización teniendo en cuenta la estrategia
de transformación digital de la economía y la
sociedad. En este documento, con el fin de mejorar la
metodología y la tecnología de identificación del nivel
de alfabetización digital de la población de la
Federación Rusa, los autores proponen un modelo que
define las categorías y niveles básicos de la
competencia digital que es un trasfondo conceptual
para la formación del indicador integral adaptado a los
modelos de competencias digitales de diferentes
grupos de población teniendo en cuenta las esferas de
su actividad profesional. El carácter cíclico y la
estructura expansiva del modelo permiten ejecutar la
actualización periódica de los requisitos a los
componentes estructurales de los niveles de
alfabetización digital, para introducir enmiendas en el
sistema de indicadores, caracterizarlos y en los
métodos de medición. Los resultados de esta
investigación se centran en la armonización de la
metodología de estudio de la alfabetización digital con
los modelos de competencias de la economía digital.