INFLUENTIAL FACTORS IN THE ADHERENCE TO THE CERTIFIED ORGANIC PRODUCTION SYSTEM IN RELATION TO THE PROFILE OF THE ESTABLISHMENTS AND RURAL PRODUCERS IN BRAZIL
Fecha
2019-09-03Autor
Scalco, Andréa Rossi
Oliveira, Sandra Cristina de
Pinto, Leonardo de Barros
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Mostrar el registro completo del ítemResumen
From 2011, the adoption of the organic seal through a process of product certification is mandatory for marketing in
commercial establishments in Brazil, except for sales made directly in the municipalities of origin of production. Thus,
rural producers who continued to market their products in various establishments, both those located in their locality
and outside it, had to comply with the new legislation. Beyond the legal aspect, there are other factors that influence
the decision to obtain an organic product certificate; above all, the investments needed to be able to carry it out. In this
scenario, the research conducted aimed to identify and analyze the factors that determine the adoption of organic
certification in rural production in Brazil. For this purpose, it was determined whether or not there were differences
in the adoption of this certification due to the type of rural establishments found, as well as the profiles of the
producers analyzed. For the development of this research, a survey was conducted among 200 rural producers in Brazil
who had adopted organic certification. The data were analyzed through descriptive statistics, exploratory factor
analysis and hypothesis testing. The factors affecting certification identified in this survey refer to the principles of
organic production, market and external groups. It should be noted that there was heterogeneity with respect to the
importance of these factors as determinants of the decision to obtain certification as an organic product. Regarding
the aspects referred to the characteristics of the rural establishments, the most outstanding were the state where the
producer is located and the level of processing of the product. On the other hand, regarding the aspects referred to the
characteristics of the producers, the level of schooling and the type of certification used stand out. Desde 2011, la adopción del sello orgánico a través de un proceso de certificación de productos es obligatoria para
la comercialización en los establecimientos comerciales de Brasil, excepto para las ventas realizadas directamente
en los municipios de origen de producción. De esta forma, los productores rurales que continuaron comercializando
sus productos en diversos establecimientos, tanto los ubicados en su localidad como fuera de ella, tuvieron que
cumplir la nueva legislación. Más allá del aspecto legal, existen otros factores que influyen en la decisión de obtener
un certificado de producto orgánico; sobre todo, las inversiones necesarias para poder llevarlo a cabo. En este
escenario, la investigación realizada tuvo como objetivo identificar y analizar los factores que determinan la
adopción de la certificación orgánica en la producción agrícola en Brasil. Con este propósito se determinó si
existían o no diferencias en cuanto a la adopción de esta certificación en función del tipo de establecimientos
rurales y del perfil de los productores analizados. Para el desarrollo de esta investigación se realizó una encuesta a 200
productores rurales que habían adoptado la certificación orgánica. Los datos fueron analizados mediante estadística
descriptiva, análisis factorial exploratorio y pruebas de hipótesis. Los factores que inciden en la certificación
identificados en esta encuesta se refieren a los principios de producción orgánica, mercado y grupos externos. Cabe
destacar que hubo una heterogeneidad con respecto a la importancia de estos factores como determinantes de la
decisión de adoptar la certificación de producto orgánico. En cuanto a los aspectos referidos a las características de
los establecimientos rurales, los más destacados fueron el estado donde se encuentra el productor y el nivel de
procesamiento del producto. Por otro lado, en cuanto a los aspectos referidos a las características de los productores,
se destacan el nivel de escolaridad y el tipo de certificación adoptada. Depuis 2011, l'adoption du label de produits biologiques, par le biais d'un processus de certification, est devenue
obligatoire pour la commercialisation dans les établissements commerciaux au Brésil, à l'exception des ventes
effectuées directement dans les municipalités d'origine. De cette manière, les producteurs ruraux qui ont continué
à commercialiser leurs produits dans des établissements locaux et non locaux ont dû se conformer à la nouvelle
législation. Au-delà de l'aspect juridique, d'autres facteurs influencent la décision d'obtenir un certificat de produit
biologique; surtout, les investissements nécessaires à sa réalisation. Ainsi, ce travail vise à identifier et analyser les
facteurs qui déterminent l'adoption de la certification biologique dans la production rurale au Brésil. À cette fin, il
a été déterminé s'il y avait ou non des différences dans l'adoption de cette certification en raison du type
d'établissements ruraux trouvés, ainsi que des profils des producteurs analysés. Pour le développement de cette
recherche, une enquête a été menée auprès de 200 producteurs ruraux certifiés biologiques au Brésil. Les données
ont été analysées à l'aide de statistiques descriptives, d'analyses factorielles exploratoires et de tests d'hypothèses. Les
facteurs influençant la certification identifiés dans cette enquête se réfèrent aux principes de la production
biologique, du marché et des groupes externes. Il convient de souligner qu'il y avait une hétérogénéité quant à
l'importance de ces facteurs en tant que déterminants de la décision d'obtenir la certification de produit biologique.
En ce qui concerne les aspects liés aux caractéristiques des établissements ruraux, les plus importants sont l'État où
se trouve le producteur et le niveau de transformation du produit. En revanche, en ce qui concerne les aspects liés
aux caractéristiques des producteurs, on distingue le niveau de scolarité et le type de certification utilisé. A partir de 2011 a adoção do selo de produto orgânico, por meio de um processo de certificação, se tornou
compulsória à comercialização em estabelecimentos comerciais do Brasil, com exceção para vendas efetivadas
diretamente nos próprios municípios de origem da produção. Desta maneira, os produtores rurais que permaneceram
no mercado comercializando seus produtos nos estabelecimentos comerciais locais, tanto quanto fora deles,
tiveram que se adequar à nova legislação. Além do aspecto legal, existem outros fatores que interferem na decisão
de obter um certificado de orgânico, sobretudo, a necessidade de investimentos para tal. Assim, esse trabalho busca
identificar e analisar os fatores que influenciam na adesão da certificação orgânica na produção rural no Brasil, identificando se há ou não diferenças nesta decisão, em razão dos estabelecimentos rurais encontrados ou dos
perfis dos produtores analisados. Para o desenvolvimento desta pesquisa, foi realizado um survey com 200 produtores
rurais com certificação orgânica no Brasil e os dados foram analisados utilizando-se estatística descritiva, análise
fatorial exploratória e testes de hipóteses. Os fatores de influência na certificação identificados na pesquisa referemse
aos princípios da produção orgânica, mercado e grupos externos. Ressalta-se que houve uma heterogeneidade no
que se refere à importância desses fatores, enquanto influência na decisão de certificar-se. Nos aspectos relacionados
às características dos estabelecimentos rurais, destacaram-se o estado onde está localizado o produtor e o nível de
beneficiamento do produto e, nos aspectos relacionados às características do produtor, o nível de escolaridade e o
tipo de certificação utilizada.