Timetabling mathematical model for an Industrial Engineering program: the case of a Colombian Higher Education Institution
Fecha
2021-05-15Autor
MERA-BANGUERO, Jorge A.
BRAVO-BASTIDAS, Juan J.
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
This article presents a mixed integer programming model designed to organize classes, teachers and
classrooms considering time slots, defining an optimal schedule for the Industrial Engineering program of
a Higher Education Institution (HEI) in Colombia. 63 courses were included with requirements associated
with teachers, class days, possible crossovers, class divisions, and others. The schedule generated by the
model provides useful information to the institution and opens the possibility of expanding the use of the
model with a greater scope. Este artículo presenta un modelo de programación lineal entera mixta, diseñado para organizar las
clases, profesores y salones considerando franjas horarias, definiendo un horario óptimo para el
programa de Ingeniería Industrial de una Institución de Educación Superior (IES) en Colombia. Fueron
incluidas 63 asignaturas con requerimientos asociados a profesores, días de clase, posibles cruces,
divisiones de clases y otros. El horario óptimo generado por el modelo, proporciona información útil a
la institución y abre la posibilidad de ampliar el uso del modelo con un alcance mayor.