Multicriteria method for the evaluation of learning in the subject Mathematical Foundations of the Information Technology degree
Fecha
2020-03-02Autor
RODRÍGUEZ-RODRÍGUEZ, Alberto
PINO-TARRAGÓ, Julio.C.
LLANES-CEDEÑO, Edilberto A.
QUIMIS SÁNCHEZ, Omar A.
VIGOA-ESCOBEDO, Yisell
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
The overall student performance can be modeled from the behavior of a set of
indicators through a multicriteria approach. The objective of this research was to
evaluate the learning of the Mathematical Fundamentals of the Information
Technology degree course through the application of the multicriteria method, for
decision making in the teaching-learning process. A multi-expert multicriteria
approach is applied where evaluation indicators are identified consisting of four
activities that make up the evaluation process. It is obtained that 80% of the students
evaluated obtain a grade between good and excellent, concluding that the method
applied is valid to measure the teaching and learning process. El rendimiento global del estudiante puede ser modelado a partir del comportamiento
de un conjunto de indicadores mediante un enfoque multicriterio. La presente
investigación tuvo como objetivo evaluar el aprendizaje de la asignatura Fundamentos
Matemáticos de la carrera Tecnologías de la Información mediante la aplicación del
método multicriterio, para la toma de decisión en el proceso enseñanza-aprendizaje.
Se aplica un enfoque multicriterio multiexperto donde se identifican indicadores
evaluativos formado por cuatro actividades que conforman el proceso de evaluación.
Se obtiene que el 80% de los estudiantes evaluados alcanzan una calificación entre
bien y excelente, concluyéndose que el método aplicado es válido para medir el
proceso de enseñanza y aprendizaje.