Methodological basis for measuring the quality of life as an economic category
Resumen
The article discloses the concept of quality of life in relation to
the level of consumer freedom, which enables a person to
develop and realize his/her human potential. The study
develops a methodological approach to measuring quality of
life as an economic category, based on calculations of the
index of consumer freedom. The standard of consumer
freedom is defined, the consumer freedom index is estimated
for the countries of the European Union and Azerbaijan based
on the data on individual consumer spending per capita. A
rating of the studied countries is constructed by the level of the
consumer freedom index. The country with the highest level of
consumer freedom index is detected (Luxembourg) as well as
the country with the lowest one (Azerbaijan), which states the
existence of consumer inequality in the studied countries. A set
of measures is developed to improve the quality of life in
countries with low levels of consumer freedom, which includes:
development of social entrepreneurship; stimulation of
increased social responsibility of business; support of social
partnership between government bodies, business and nonprofit
organizations; attraction of social investments;
expansion of economic freedom of individual entrepreneurs. El artículo revela el concepto de calidad de vida en relación con
el nivel de libertad del consumidor, que permite a una persona
desarrollar y realizar su potencial humano. El estudio
desarrolla un enfoque metodológico para medir la calidad de
vida como una categoría económica, basada en cálculos del
índice de libertad del consumidor. Se define el estándar de
libertad del consumidor, el índice de libertad del consumidor se
estima para los países de la Unión Europea y Azerbaiyán a
partir de los datos sobre el gasto individual per cápita del
consumidor. Una calificación de los países estudiados se
construye por el nivel del índice de libertad del consumidor. Se
detecta el país con el índice más alto de libertad de consumo
(Luxemburgo), así como el país con el índice más bajo
(Azerbaiyán), que establece la existencia de desigualdad del
consumidor en los países estudiados. Se desarrolla un conjunto
de medidas para mejorar la calidad de vida en países con bajos
niveles de libertad del consumidor, que incluye: desarrollo del
emprendimiento social; estimulación de una mayor
responsabilidad social de las empresas; apoyo a la asociación
social entre organismos gubernamentales, empresas y
organizaciones sin fines de lucro; atracción de inversiones
sociales; expansión de la libertad económica de empresarios
individuales.